 |
Irta: Pénzes
Tiborc Szabolcs
A szöveget
digitalizálta: Varga István
A KISVÁRDAI REFORMÁTUS EGYHÁZ
TÖRTÉNETE III.
A
református iskola története (1605 - 1948)
A
reformáció kezdettől fogva nagy hangsúlyt fektetett az oktatásra.
„Kálvin szerint „az iskola az egyház veteményes kertje - seminarium
Ecclesiae", amit évszázadokon keresztül hangoztatnak a református
iskolaügy hazai szervezői. Luther hasonlóan vélekedik, amikor ezt
mondja: „az iskola a templom előcsarnoka"."1 Már az
1595-ös tasnádi zsinaton határozat született arról, hogy „az
ifjúságot a kátéban folytonosan és szorgalmasan oktatni kell."2
Így volt lehetséges az, hogy „falusi iskola a legszegényebb
egyházban is volt."3
A
kisvárdai református iskola első biztos nyomát 1605-ből találjuk. Az
év január 18-án iratkozott be a debreceni Kollégiumba Kisvárdai
Péter.4 Az előnévnél egy pillanatra elidőzve felmerül a
kérdés, hogy a Kisvárdai vezetéknevűek valóban kisvárdaiak voltak-e?
Nagy valószínűséggel igen, hiszen a nyelvtörténészek az alsóbb
néprétegeknél a családnevek kialakulását a XVI-XVII. századra
teszik.5 A névválasztás, amelyre a diákok általában a
felsőszintű iskolákba való beiratkozáskor kerítettek sort, egyik
leggyakoribb fajtája a földrajzi származást jelölő név.
A
Kisvárdai Péterrel kapcsolatban felmerülő másik probléma az, hogy
egészen kis valószínűséggel ugyan, de elképzelhető, hogy ő még
esetleg a XVI. század végéig fennállt főúri támogatású városi
iskolában tanult. Ezt az iskolát- amelyről az utolsó híradás
1593-ból származik, de még ez után is működhetett egy rövid ideig -
tekinthetjük a református oktatás szellemi ősének.6
A
protestáns iskola folyamatos és magas szintű működésére utal az a
tény, hogy 1625-ig öt egykori diákja tanult a debreceni
Kollégiumban,7 kettő jutott el Heidelbergbe, -Michael
Vardi 1608. szeptember 24-én, Andreas Sartoris, Vardai 1614. április
23-án iratkozott be,8 - egy Odera Frankfurtba, -
Kisvárdai János 1625 második felében könyve 1627-ben jelent meg
Franekerben görög címmel és latin nyelven,9 - egy pedig
Wittenbergbe. Ez utóbbi, név szerint Kisvárdai András arról is
nevezetes, hogy egyike volt annak az öt diáknak, aki 1613-ban
Nagybányára hozta a Wittenbergben tanult magyar diákok anyakönyvét.10
Érdekes módon viszont 1625 után mindössze három kisvárdairól tudunk,
aki külföldi tanulmányokat folytatott. Ők mindhárman Franekerben
tanultak tovább.11 1625-1671 között Debrecenben 18,
Sárospatakon 2 diák esetében következtethetünk kisvárdai
származásra.
A
kisvárdai iskola kezdetben minden valószínűség szerint a váradi
anyaiskola szellemi vonzáskörzetében működött. Várad 1660-as
elfoglalása után a váradi alma mater szerepét Debrecen vette át, s
Kisvárda ezzel Debrecen partikulája lett. A partikuláris iskolák
jellemző sajátságai a következők: 1. Városi (közösségi)
fenntartásúak voltak; 2. Növendéktanítókkal - rectorokkal,
praeceptorokkal - működtek; 3. A rectorok, preceptorok nemcsak a
debreceni Kollégiumból jöttek, hanem szórványosan, hanem más
anyaiskolákból, esetünkben Sárospatakról is. De akárhonnan is jöttek
a rectorok, preceptorok, egyben megegyeztek: a debreceni
Kollégiumban érvényes tananyag, tanterv, módszer szerint, a
Debrecenben használatos tankönyvekből tanítottak. A tanítás, nevelés
végcélja a lelkészképzés volt.12 A Kisvárdáról a
kollégiumokban továbbtanuló diákok is, szinte kivétel nélkül
lelkészi állásokba jutottak.
Az
anyaintézménnyel való kapcsolattartás két fontos formája a legáció
és a szuplikáció. A szuplikáció, vagyis az anyaiskola számára való
rendszeres adománygyűjtés nemcsak Debrecenben volt hagyomány, hiszen
Kisvárdát a debrecenieken túl rendszeresen felkeresték a pataki és a
szigeti diákok is.13 Ez utóbbiak csupán fele, sőt
harmadannyi adományt kaptak az eklézsiától, mint debreceni társaik.
A legáció alkalmával, ami mindig a sátoros ünnepek időpontjára
esett, kiküldött diákok, szemben a szuplikánsokkal, nem kimondottan
az iskolákkal, hanem sokkal inkább a gyülekezettel és a
városvezetéssel való kapcsolatokat erősítették.
A
partikulákban a tanév két félévre oszlott. A nyári félév József
naptól (márc. 19.) Dénes napig (okt. 9.), a téli félév Dénes naptól
József napig tartott. A félévek vizsgával zárultak. A tanítás mind
délelőtt, mind délután három-három órát vett igénybe, szerdán és
szombaton viszont csak egyet-egyet, hogy a diákok a mezei munkákban
segíthessenek a szüleiknek, sőt vasárnap is volt két két óra iskolai
elfoglaltság. A nyári szünet négy hete alatt a rektor délutánonként
egy-egy ismétlő órát tartott a diákoknak, a kéthetes szüreti
szabadság és a féléveket lezáró egy-egy hét azonban teljesen szabad
volt.14
A
tananyagot szigorú zsinati határozatok szabták meg: „Az
iskolarectorok szorgalmasan tanítsanak és pedig régi szokás szerint
délelőtt először logikát, azután valamely szónokot magyarázzanak, 9
órakor közvizsgát tartsanak, ebéd után valamely poeta magyaráztassék.
Aki másként tesz, hivatalától megfoszttatik."15 A tanítók
munkájára a lelkész és az esperes is felügyelt.
„Protestáns felfogás szerint a tanítóság, tanárság nem cél volt,
hanem csak átmeneti állomás a feljebbemelkedéshez: a papsághoz.
Ezért a protestáns egyházi hatóságok nem is hagyták egy-két évnél
tovább egy helyen működni a tanítókat, tanárokat, hanem további
tanulmányokra buzdították őket."16
Az
anyaiskolák diákjai két okból vállaltak, tanulmányaikat megszakítva
rektorkodást. Az egyik az, hogy külföldi peregrinációjukhoz
pártfogókat, támogatókat keressenek, a másik, hogy széles körben
megismertessék magukat azért, hogy tanulmányaik befejeztével a
környéken álláshoz juthassanak. Nemritkán az is előfordult, hogy a
rektória lejártával az illetőt meghívták a település lelkészének. A
helytörténeti kutatások nyomán eddig csak három időpontot tartottak
számon, amikor a református iskolába rektor érkezett. 1667-ben Patai
András, 1668-ban és 1687-ben két ismeretlen személy. Kutatásaim
nyomán kiderült, hogy ezeknél az időpontoknál mintegy negyven évvel
korábban is volt Kisvárdán név szerint ismert tanító, mi több a két
utóbbi dátum is pontatlan. A sárospataki Kollégium diáknévsorában az
1624-es évnél a következő bejegyzést találjuk: „Stephanus P.
Herczegszőlősi (Ductus) Kis Vardaninum Iterum ingressus 1627."17
Hörcsik Richárd mutat rá arra, hogy a ductus szó jelentése
megegyezik a rectoréval. Az iterum ingressus 1627 annyit tesz, hogy
másodszor beiratkozott 1627-ben. Elképzelhető tehát, hogy 1626-ban
volt kisvárdai rektor Herczegszőlősi P. István. Az 1668-as és az
1687-es dátum is azért pontatlan, mert azok a később Kisvárdára
került rektorok subscribalasi, vagyis beiratkozási időpontjai. Ezért
az 1765-ig ismert tanítók működési intervallumait csak
hozzávetőlegesen lehet megadni.
Külön kell
szólnunk Patai András kisvárdai rektorsághoz jutásáról, mert ez a
maga nemében speciális eset, hiszen ő több évtizedes lelkészi
szolgálat után vállalta el a kisvárdai iskolások tanítását. Az
oktatásban is nagy tapasztalattal rendelkező Patai valóságos kincs
lehetett az iskola és a gyülekezet számára. Még böszörményi lelkész
volt, amikor két egykori tanítványának is könyve jelent meg
külföldön, s mindketten a könyvük ajánlásában mondtak köszönetet
egykori tanítójuknak.18 Patai alkalmazásában
közrejátszhatott az 1659-es bogáti partialis synodus határozata is,
amely a következőket mondja ki: „... Mivel az Isten Dicsőssége nem
kevéssé ingadoz az ő népe között a sokáig és sokszor mesterkedő
ifjaknak mesterkedése miatt, kik a Szent tudomány mellett a Scholai
szenvedéstől irtózván, Istentől az ő nyájja legelésére illendő és
elégséges Tálentumot nem kérvén, S révén nyomozzák tulajdon tsak a
magok hasznát. Melly mételes gonoszak el távoztatására és hárítására
illyen cautiokat parantsol a Sz. Partialis szorgalmatosan
observáltatni. 1. Kirekesztetnek némelly bizonyos helyek a mint
neveztetik tarisznyás mesterek meg fogadásától ugymint nevezet
szerént Kálló, Bátor, Mada, Vaja, Pálcza, Vitka, Mándok, Kisvárda,
Jánosi, Eör, Szamosszegh, Olcsva, Szalka, Ibrány, Halász, Dombrád,
Nyíregyháza, Bogáth, Fejértó, Gáva, Bezdéd."19 Ezzel a
tiltással lépett fel a zsinat a felsőfokú tanulmányaikat abbahagyó,
ám mégis tanítani akaró egykori diákokkal szemben, s ezzel védte meg
a 21 kiemelt gyülekezet iskolájának színvonalát, az alulképzett vagy
képesítés nélküli önjelölt tanítóktól.
A XVII.
század ismert rektorai a következők voltak:
1624
Herczegszőlősi P. István (Sárospatak),
1668
Báthori Mihály (Debrecen)
1625
Szalánczi Imre (Sárospatak),
1675
Hernádnémeti István (Debrecen)
1627Liszkai Bálint (Sárospatak),
1678
Herczegszőlősi P. István (Debrecen)
1667 Patai
András,
1682
Tóthfalusi P. Márton (Debrecen)
1668
Tarpai Tamás (Debrecen)
(Azoknál a
személyeknél, akiknek a neve mellett helységnév szerepel, a megadott
dátum az illető Kollégiumba való beiratkozásuk időpontja.)
A XVIII.
században vészterhes időszakot átélő református gyülekezet életét
rendkívül megnehezítette Kisvárda inarticularis hellyé
nyilvánítása. Az iskola működésének is alig-alig lehet nyomát
találni. A kisvárdai diákok száma megcsappant a kollégiumokban, s
tanítót is az 1800 előtti időszakból csak kilencet ismerünk:
1700
Szendrei György (Sárospatak) 1777 előtt
Szabó János
1723
Pankászi (Pankotai) János (Sárospatak) 1777 előtt Lökös
János
1732
Kornádi János (Debrecen) 1777
Szőllősi András
1765
Juhász György
1797 Csizmás János
1799 Kis
János
A XIX.
század már sokkal inkább bővelkedik adatokban, nemcsak a rektorok,
hanem a diákok, a tananyag, az iskolaépület és a fizetés
tekintetében egyaránt.
Az 1800-as
évek elején a tanítás már önálló helyiségben folyt. A különböző
korosztályú gyerekek egyetlen szűkös, nagyritkán újrameszelt falú
tanteremben voltak elhelyezve, kicsi fapadokban. A terem végében
állt a katedra és a tábla. Mivel ebben az időben Kisvárdán nem volt
külön fiú- és külön lányiskola, a református kisiskolában koedukált
oktatás folyt. A különböző nemű diákok száma és egymáshoz
viszonyított arányuk az évek során eltérő és ingadozó, mint ahogy a
tanulók összlétszáma is. Volt olyan év, amikor a diákok összlétszáma
még a húszat is alig érte el, viszont volt olyan is, amikor a
negyvenet is meghaladta. Nem látható azonban összefüggés az
egymástól drasztikusan eltérő adatok között. Példaként említhetjük
az 1810-1813 közötti négyéves időszakot. 1810-ben 15 fiú és 17 lány,
181 l-ben 9 fiú és 7 lány, 1812-ben 6 fiú és 6 lány, 1813-ban 15 fiú
és 16 lány járt az iskolába. Ugyanakkor ezeknek az éveknek a
halálozási adatai átlagosnak mondhatók.
1810-ben
20, 1811-ben21, 1812-ben 14, 1813-ban pedig 24 református halálozott
el. Nem okolható az ingadozásért az a három rektor sem, aki ezalatt
a négy év alatt az iskolában tanított, ugyanis az ő minősítésük az
egyházlátogatási jegyzőkönyvekben rendre jó és dicséretes. Egyébként
az egyházlátogatási jegyzőkönyvek érdekes bejegyzéseket tartalmaznak
a rektorok magatartására, erkölcsére és a tananyagra vonatkozólag.
Ilyeneket: „Szentiváni Beniamin éneket, olvasást tanit" (1801),
„Ivánka Ferenc gyengén érti Hivatalát" (1804) vagy „Mészáros István
jó harangozó, rosszul nevelt gyermekei tanítványinak rossz Példát
adnak" (1807).20
Az iskolás
gyermekek felé megkülönböztetett figyelem fordult mind az egyház
vezetői, mind az egyházközség tagjai részéről. A diákok még a
templomban is együtt foglaltak helyet:
„1816-12a
Mai az napon végeztetett, hogy á Templomban az Oskola Gyermekek ugy
nevezett Karjába semmi Legények, siederek, oskolában nem járó
gyermekek ne járjanak, még á mester Legények se, hanem másik Karba,
nagy büntetés alatt."21
A tanítók
fizetése két fő részből állt: a pénzbeli és a természetbeli
juttatásokból. Mivel Kisvárda mocsaras vidéken feküdt, nagyon kevés
és nem túl jó minőségű volt a termőföld, erdő vagy gyümölcsös pedig
egyáltalán nem volt. Ennek az lett a következménye, hogy kevés és
silány minőségű volt a természetbeli szolgáltatás. Fa helyett a
hívek gyakran nádat adtak, mint ahogyan a fában szegény vidékeken ez
szokás volt. A nád „minőségétől függően vagy építőanyag vagy fűtelék.
A házak falát, tetejét, kerítését nádból készítették. A téli
évszakban, amikor elfogytak a mezei munkák, az egész népesség a
náddal foglalatoskodott."22 A mindenkori tanító béréről
még annyit kell tudni, hogy az mindig pontosan a lelkészi fizetés
fele. Ez az arány évszázadokon át következetesen megmaradt.
1801 -ben
a tanítói fizetés a következőképpen alakult: „Kész
pénz
20Ft
Búza |
nints |
|
Rós |
15
köböl |
25
F |
Zab |
nints |
|
Széna |
nints |
|
Tűzifa |
15
szekér |
5
Ft |
Vetés |
nints |
|
Keresztes élet |
nints |
|
Oskolához való föld |
nints |
|
Erdőjus, szilvás |
nints |
|
Kaszálló |
2
ember vágó |
2Ft |
Gyermektanítás |
10
Ft |
|
Sabbatdálé |
6
köb rós |
10Ft |
Temetési énekelgetésért |
2
Ft |
|
Summa |
74Ft"23 |
|
Ezt az
éves fizetést általában két-három részletben kapták kézhez a
tanítók. Ennek azonban az volt a feltétele, hogy az egyházközség
tagjai rendben befizessék járulékaikat az egyház pénztárába, ami
csak a legritkább esetben fordult elő. Jóformán évről évre
határozatot kellett hozni a tartozások visszamenőleges behajtására.
A fizetésen felül a rektorok, iskolamesterek juttatásaihoz
tartozott, a „szolgálati lakás" biztosítása. Egy 1816-os felújítási
munkáról a presbiteri jegyzőkönyv bejegyzése tudósít: „1816 19a May
Rector Házában Ajtó béllésért... 2 forint, és 12 krajcár
Két
hevederért, sarkastól szegestől Rector Házához 30 garas 29a May...
Rector Házához ablakra 23 forint, nádra 200 kévére 12 forint. Egy
köböl zabra 10 forint....Ajtó zárra 1 forint"
24
A
tandíjról és a korabeli tananyagról a presbiteri jegyzőkönyv egy
1805-ös bejegyzéséből tudunk:
„A „Tanitó
Rectorok" fizetése a következőkben határoztatott meg:
1 a Az
betűket és szók összverakását Tanulló gyerekekért több 12 krnál ne
fizetessen
2a A jó
olvasóktól 34 kr.
3a Az
Soltárt Kis Kátét Szép Históriát, s Biblia Históriáját és más egyéb
szükséges Könyveket Tanullóktól 51 kr. sőt azokat is á kik a nagyobb
anya oskolákba való menetel véget á Deák nyelvet vagy annak
fundamentumát Tanulni akarják azokat is azon nyelvnek fundamentum
könyveiből tartozik tanítani az fellyebb 51 krokért.
4a A ki
pedig irást is Tanulni akarna már az akár a.b.c.t akármi egyéb
könyvet Tanullyon is az rajta vejendő béren kivül egy s egy
húszasért Tanítani kötelessége lészen.
5
Utóllyára minden gyerekért kiki úgy tartozik egy s egy véka életet
adni hogy á szokásba szeredai, szombati és Kánikula béli ajándék el
múljon, az élet pedig akár Tengeri, akár Gabona légyen.
6 A ki
pedig egy gyerekért egy szekér fát nem akar adni azon gyerek
tartozik á Téli Napokban minden Nap fát vinni az oskolába."25
Az 1801
-1849 közötti időszakban a következők töltötték be a tanítói állást:
1801 -1804
Szentiváni Beniamin 1813-1817 Korotzki Miklós
1804-1807
Ivánka Ferenc 1817-1822 Körtvélyesi János
1807-1810
Mészáros István 1822-1824 Pásztor János
1810-1812
Laskai József 1824-1836 Körtvélyesi János
1812-1813
Mátsi József 1836-1847 Puskás József
1847-1849
Dolinai Miklós
A
reformkor kisiskolájának tananyaga rendkívül széles horizontú és
korszerű. Méltó a debreceni Kollégium által kitűzött oktatási,
nevelési célokhoz:
„1.
Nemzeti oskola: betűk tanulása, több betűknek együtt való kimondása,
az írás kezdete, olvasás, római és arab számok, számolás, a
nevezetesebb Természeti dolgok esmerete, Isten és vallás esmerete a
Biblia útmutatása szerint, Könnyebb Könyörgések a Bibliából,
Könnyebb énekek és azoknak éneklése az ujj enekes Könyvből"
2. Nemzeti
oskolában a diákok minden részében kiteljesítik az első osztályban
megkezdett tanulmányaikat, s ezen felül az Erköltsi Tudomány című
könyvből megtanulják a Gyermekeknek szüleik eránt való kötelességek
című fejezetet. A nyári fél-Esztendőben a következőkkel bővítették
tudásukat:
„az
elöljárók, bírák, királyok iránt való kötelességek, teljes
összeadás, kivonás és a szorzó Tábla (a sokszorozási Maróthi
szerint), Apostoli Hitvallás, Az állatok históriája Sz. Györgyi
Josef, Fabian Josef, Pete Ferencz ur munkáiból, Geográfiából
Európának, Asianak, Afrikának, Australianak, Polizenianak esmerete
3. Nemzeti Oskolában tovább bővülnek az ismeretek a Keresztyén
Erköltsi Tudományok című könyvből, a diákok megtanulnak osztani,
„Geográfiából Magyar ország a Kis Tükör szerent, Magyar Grammatika a
nyomtatásban kiadott Könyv szerent" haladnak tovább az anyaggal. A
Nyári Fel esztendoben a Keresztyén Erkölcsi Tudományokból a „Gazdák,
Gazdasszonyok, Földes Urak, Tisztviselők, Bírák kötelességei az
alattok valók erant" című fejezet a lecke, és még a Magyarországgal
határos országok földrajza.
4. Nemzeti
oskola tananyaga a következő: „Vallás históriája, Magyarország
históriája a Kis Tükör szerent, Európának bővebb a világ több
Részeinek pedig közönséges Geográfiája a Debreceni Atlas szerent,
Gyakorlás a Substantiák, Contractusok, Justantiák és más levelek
írásában Számadások készítésében és azoknak formáiban. A Nyári
Esztendőkben Hazánk Törvényeinek törvényszékeinek Rendtartásainak
esmerete. Mechanika , Fisica"26
De hiába
voltak a szépen megfogalmazott oktatási célok, ha a megvalósításuk
nem volt megfelelő. Márpedig 1848. december 10-én az Életképek című
országos folyóirat a következőket írta:
„... ref.
oskolája egy általában aljas, s minden fensőbb vagy helybeli
pártfogástól elhagyatottan teng, a majdnem csupa úri és kézműves
rendű népességhez képest sokaknál alávalóbb."27
Ez az
áldatlan állapot egészen 1856-ig megmaradt. A színvonalemelést
hátráltatta a Bach-rendszer protestánsokkal szembeni fokozott
elnyomása, amelynek iskoláztatási vetületeként a protestáns egyházi
iskolákat állami felügyelet alá helyezték. Ebben az időszakban nem
pontosan tisztázott a kisvárdai református tanítók jogállása. Egyes
helyeken, mint segédlelkészek máshol, mint tanítók tűnnek fel a
presbiteri jegyzőkönyvek és az anyakönyvek lapjain.
Már az
enyhülés jele az, hogy 1856 májusában egyáltalán gondolni mertek
arra, hogy az iskolát nyolcéves tetszhalálából feltámasszák. Az
ebben az évben elviekben megalakított iskolalátogatási bizottság,
amely a későbbi iskolaszék ősének tekinthető, kitűzött feladata az
iskola vasárnaponkénti meglátogatása és a tanítás minőségének
ellenőrzése lett volna, megszületése még csak jelzésértékű.
Feladatának tényleges és rendszeres végrehajtása csak két év múlva
valósult meg.
Az 1860-as
évek az egyházi életben lényegesen nagyobb hangsúlyt kapott az
oktatás. Kezdve attól, hogy 1860-ban helyreállították a meglévő, ám
meglehetősen rossz karban lévő és a növekvő diáklétszám miatt
évről-évre alkalmatlanabb iskolaépületet.28 Odafigyeltek
a tanítók anyagi és erkölcsi megbecsülésére. Nem voltak például
hosszú évekre visszamenő bérhátralékok, sőt a tanítóözvegyekről való
gondoskodást is határozatba foglalta a presbitérium.29
1865-ben
találkoztak az iskola igényei és az egyház hosszú távú tervei:
„Az
Iskolás Gyermekeink Számok, minthogy számosan vagynak annyian, hogy
a mostani iskolaház Gyermekeink számára egészségtelen, a mennyiben
hogy sok lévén a gyermek nem is férnek sőt a rossz levegő által
egészségtelenné lesznek, azon egy Iskola ház építését határozta az
egyházi Tanács sőt az egyház közönsége is."30
Az
elhatározás tehát megvolt, ki is jelölték az építési bizottságot -
Nagy Lajos lelkész, Aszalai Sándor, Fodor István, Farkas János, Háda
Imre, Tardi István és ifj. Szabó László - és az iskola helyét Puskás
Károly háza mellett,31 de miután az építési költségeket
nem tudták rögtön előteremteni az építési bizottságra hárult a
gyűjtés megszervezése, ami jócskán elhúzódott, s így az iskolaépítés
csak tizenegy évvel később vált realitássá. Időközben folyamatosan
zajlott a gyűjtés, többek között a szokásos farsangi bálokon,
amelyeknek jövedelmét rendre az Iskolaalapnak juttatták.
1876-ra
már elodázhatatlanná vált az iskolaépítés ügye, annál is inkább
mivel a Kisvárdai Tanügyi Bizottmány már 1871-ben megkereste a helyi
református egyházat hozzájárulás végett az első kisvárdai elemi
népiskola létrehozásához. A presbitérium azonban meglehetősen
nyersen utasította vissza a felkérést, felhívva a bizottmány
figyelmét arra a valós tényre, hogy a helyi zsidóságnak egyetlen
tanterme sincs, így építsenek ők tantermeket. Különben is a
reformátusoknak két oktatási célra szolgáló helyisége is van ezért
„helyiség vásárlásába elegyedniük nem is kell" egyébként pedig „a
kivetésből ránk háruló összegből közös erővel nem egy tantermet,
hanem emeletes tanodát vagyunk képesek felállítani... Intézzük
magunk a magunk tanodáját!"32 Ez azonban még öt évet
váratott magára, mígnem újra megalakult az építési bizottság. Az ügy
folytonosságát jelzi, hogy az 1865-ös bizottság tagjai közül három
is megtalálható az újjáalakult tíztagú testületben. Az építkezés
célja a korábbiakhoz képest jócskán kiegészült, hiszen a tantermen
kívül egy fedél alatt két szobás tanítói lakást és egy kamrát is
terveztettek az épületbe. 1877 júliusára megvásárolták a szükséges
építőanyagot, amit kölcsönadtak Szepessy Mihálynak, aki csak a
következő év februárjában adott vissza 20000 darab rossz minőségű
téglát, amit Tardy István főgondnok vett át tőle. Tardyt megbízták,
hogy rendezze az ügyet Szepessyvel, aki inkább pénzben fizetett
volna. A hívek a főgondnokkal kapcsolatban már csalást emlegettek.
Főleg azután, hogy Tardy megtagadta a nála kezelésben lévő
iskolaalap pénzének az egyházi pénztárba való befizetését, ami
nemsokára az állásába is került. Később a pénzt is kamatostól
kellett kifizetnie. Ilyen botrányoktól fűszerezett építési időszak
után 1878 végére sikerült átadni az iskola épületét. Ezzel
párhuzamosan hozzáláttak az iskolai felszerelések korszerűsítéséhez
is.33
A tanulók
magas létszáma, amely az 1860-as, 1870-es években már többször az
évi hetven főt is meghaladta, lehetetlenné tette a haladó nevelési
módszerek bevezetését. Emiatt nemritkán panaszra adott okot a
tanítók fegyelmezési gyakorlata. „A Tanító urra sokan panaszkodnak,
hogy a gyermekek fejjét, filét, arcát üti ököllel s több igen
kegyetlenségeket követ el."34 Gyakran a bot és a pálca is
előkerült. Az egyháztanácsosok ilyen esetekben megrótták ugyan a
tanítót, de egyebet tenni nem tudtak, mert belátták a fegyelmezés
lehetőségeinek korlátozottságát. Lánczy Lajos tanító, aki 1869-re
már sokadszorra állt nevelési módszerei miatt a presbitérium előtt
kijelenti, hogy „az iskolájában igyekszik a lehető leglágyabb
fenyítéket használni, sőt óhajtaná, ha maga az egyházi elöljáróság
határozná meg a fenyítékek minőségét."35
Lánczy egyébként is elég
nyakas ember volt. Az összes tanítók közül -Tényi Gyulát (1910-1934)
leszámítva- ő állt legtöbbször a presbitérium ítélőszéke előtt. A
gyermekek bántalmazásán kívül, vádolták azzal, hogy az éneklésben a
gyülekezettől eltérő modort használ, hogy az iskolaudvart saját
céljaira - állattenyésztésre - használja, hogy 8 óra előtt nem
engedi be a tanulókat az iskolába, és főként nem engedelmeskedik a
presbitérium határozatainak. A Lánczy Lajosról kialakított képhez
azonban az is hozzátartozik, hogy az 1870-es évek táján már
lényegesen rendszertelenebbek a tanító bérének kifizetései. Nem
egyszer előfordult, hogy az oktatóknak külön kérvénnyel kellett a
presbitériumhoz fordulniuk több
éves bérhátralékuk ügyében. Többször hangot adtak annak a
panaszuknak is, hogy a fizetés pénzbeli mennyisége kevés, a
természetbeni juttatások minősége pedig rossz. Így tehát Lánczy
állattenyésztését mai szóval kényszervállalkozásnak mondhatjuk.
Az éneklés
tekintetében valószínűleg az lehetett a probléma, hogy a tanító,
akinek a feladatai közé tartozott a kántori szolgálat ellátása, az
egyházi énekek ritmusát tartva énekelt szemben a gyülekezet
archaikus, de korszerűtlen éneklési gyakorlatával.
Szerencsétlen, bár kétségtelenül költségkímélő dolog volt az iskola
és a tanítói lakás összeépítése is, nemcsak azért mert a
közegészségügyi és tűzvédelmi szabályok miatt megtiltották az
iskolában a főzést és a disznóölést, hanem azért is, mert a
tanítónak pusztán annyi magánélete lehetett, amennyi az iskola
nyitvatartási idején kívül esett. Ezért nyilván nehezére esett
szabadidejének reggeli lecsökkentése. Lánczy bűne tehát csak abban
állt, hogy szembeszegült a békesség kedvéért a többség akaratát
érvényre juttató presbitériumi határozatokkal, magánélete és a
haladó módszerek védelmében. Valószínűleg a presbitérium is belátta
ezt a kényszeredett helyzetet, mert Lánczy nyílt ellenállására a
presbitériumi határozatokat illetően nem tett válaszlépéseket. A
gondok egyike másika a Lánczyt követő időkben is előjött és sok
fejfájást okozott a gyülekezet és választott vezetői,
tisztségviselői viszonyában.
Jellemző a
tanítók mentalitására a kezdeti lelkesedés, majd az itt talált
viszonyokba való beleszürkülés. Ezt a folyamatot leginkább az
1883-1899 között a református iskolában oktató Kalas János
pályafutásán keresztül követhetjük nyomon. Kalas János 1850-ben
született, tizennyolc évesen szerzett tanítói diplomát, s Kisvárdát
megelőzően Vaján tanított hat osztályban tizenhárom gyermeket, évi
400 Ft-ért. Megmagyarázhatatlan, hogy mi vezette Kisvárdára, hiszen
itt 1883-ban a hat osztályban hatvan diák tanult és az évi fizetés
csupán 300 Ft volt. Talán kihívást látott a feladatban, mert a
városba kerülésekor programjaként az iskolaköteles 6-12 éves
korosztály maradéktalan iskoláztatását jelölte meg.36
Munkájára inspirálhatta a felújított iskolaépület és később a
teheneinek épített istálló is. Iskolai tevékenységéről kezdetben
rendszeresen beszámolt mind az iskolaszéknek, mind a
presbitériumnak. Innen tudjuk, hogy az oktatásban az igyekezett
meghonosítani a tárgyi szemléltetést, és különös gondot fordított
évről-évre az iskolaköteles gyermekek számbavételére. 1888-ban
elvállalta a vasárnapi iskola megalakítását is.37 Az
1890-es évek azonban kedvét szegték. Fizetését'rendre későn vagy
egyáltalán nem kapta meg, s ezen az sem változtatott, hogy 1892-ben
a lelkészi és tanítói fizetés gabonabérét eltörölték, illetve pénzbe
számították át, s hogy a fizetések kezelése a hívektől kapott
járulékok rendszertelensége miatt, a gondnok kezébe került. 1893-ban
a rendszeres fizetés reményében az állami iskolában is elvállalta a
vallásoktatást.38 1894-re a fizetése mindössze 285 Ft
lett volna, de ezt sem kapta meg. Már-már megélhetési gondokkal
küzdött, ami a tanítás színvonalára is rányomta a bélyegét. 1895-ben
végre egy nagyobb összeghez jutott, ugyanis öt évre visszamenőleg
megkapta a vallástanítás díját.39 1897-ben a presbitérium
megállapította, hogy „... a tanítás gyenge lábakon áll iskolánkban,
még ha tekintetbe vesszük is, hogy egy tanító, aki ha kántor is nem
versenyezhet az itteni iskolákkal, amelyekben több tanító működik,
azonban a javulásra időt kíván adni."40 Ugyanekkor a
kántori működésével kapcsolatban is panasz merült fel. A ritmikus
énekléssel ő is kudarcot vallott. Ez volt az utolsó csepp a
pohárban, Kalas János belefáradt a körülményekbe és a munkába,
felajánlotta nyugdíjba menetelét. A következő évben beterjesztette
kérelmét a hatéves bérhátralékai ügyében, ami közel egyévi teljes
fizetésére rúgott, és az év végén nyugdíjba ment.41
Kalas János tizenhat évi ténykedése után örökségül maradt református
iskola 1898 végére szomorú állapotokat mutatott olyannyira, hogy a
presbitérium fontolóra vette az iskola bezárását és az épület más
célú hasznosítását.42 A református iskola mutatóinak
romlásához jelentősen hozzájárult az 1874-ben megnyílt kisvárdai
községi elemi iskola, mert míg indulása első évében mindössze 8
református vallású diákja volt, addig 1880/ 188l-es tanévben már 45,
1892/1893-ban 107, 1893/1894-ben 117, 1897/1898-ban pedig már 170.43
Ebből a 170-ből mindannyian ingyen tankönyvet kaptak, és mindössze
30-an fizettek tandíjat. Továbbá míg a református iskolában egyetlen
tanító volt, addig az államiban 9, ráadásul a lányokat külön
nőtanító oktatta. A református iskolának ugyanekkor 19 tanulója
volt.
Fordulópontot az iskola történetében Varga János egykori szabolcsi
tanító működése hozott 1899-1909 között. A rendkívül agilis, fiatal
tanító minden feladatot elvállalt, kezdve a dalárda vezetésétől
egészen az iskolapadok beszerzésének megszervezéséig, s
munkálkodását rendszerint siker koronázta. Az iskolát is sikerült
néhány év alatt annyira fellendítenie, hogy 1904 szeptemberében
kénytelen volt indítvánnyal fordulni a presbitériumhoz amiatt, hogy
járuljanak hozzá az alsóbb és felsőbb osztályok bontott tanítási
rendjének bevezetéséhez, mert a százon felüli létszám és a
tanteremhiány miatt a régi módon, vagyis a csak délelőtti
oktatással, a tanítás színvonalát nem lehet fenntartani. Időlegesen
a presbitérium „a szülő hangulatának figyelembevételével" meg is
szavazta az V-VI. osztályok délutáni tanításáról szóló javaslatot,44
ám miután ez a rendszer is hagyott kívánnivalókat maga után, az
1905/1906-os tanévre való beiratkozás előtt 80 főben limitálták a
felvehető diákok számát a következő rangsor szerint: „ 1 -sorban az
adófizetők gyermekei, 2-sorban árva, félárva, szegénységi
bizonyítvánnyal rendelkezők, 3-sorban egy évi egyházadót befizető,
nem rendes adófizetők gyermekei"45 1906-tól az árvák
tandíjmentességet és ingyen tankönyveket kaptak. Az iskola
fejlesztésének szándékát szépen mutatja az is, hogy 1907-ben
hozzáláttak az iskola épületének felújításához és felszerelésének
fokozatosan történő megújításához. Az iskolaszék jegyzőkönyve néhány
évvel később számológép, az Osztrák-Magyar Monarchia- és Európa
térkép, földgömb, métermérték, címer, himnusz, zászló, „Óvakodjunk a
szeszesitaloktól" című kép, gőzgép minta, síktükör, gyűjtőlencse,
prizma, lopó- és görbe szivornya, szivattyús- és nyomókút, fujtató,
fémállvány, hangvilla, álló- és mozgócsiga, vonalzó, mérleg,
közlekedőedények, archimédeszi készülék, hőmérő, mágnespatkó,
iránytű, kaucsuk- és üvegrúd, elektromos inga, ásványtani
kísérletező szerek és Szabolcs Megye- és Magyarország térkép
megvásárlásáról tudósít.46
Még Varga
János volt a tanító 1909-ben, amikor felmerült a második tanítói
állás szervezésének lehetősége. Régi hagyományokat megtörve, az
iskola versenyképességének növelése céljából tanítónői állást
hirdettek,47 a tanítónő kötelességei közt említve a
mindennapi oktatást, a kézimunka tanítást a lányok részére, az
ismétlőiskola-köteles lányok tanítását és a kántortanító
helyettesítését.48 A feladatra Kiss Kornélia Kisvárdán
lakó állásnélküli tanítónő vállalkozott, aki számára a presbitérium
az előterjesztett évi 80 korona helyett évi 100 koronát szavazott
meg. Tehette, hiszen a kultuszminiszter az 56279/1910. számú
rendeletében 1000 korona államsegély folyósítását hagyta jóvá a
nőtanítói állás működtetésére.49 A tanítónő
alkalmazása nyomán alakulhatott meg a kezdetben a fiúiskolával közös
helységben, később különálló épületben működű leányiskola 1910-ben.
Ugyanekkor a Vármegyei Közigazgatási Bizottság és a Királyi Tan
felügyelőség nyomására megtartották a Varga János távozása nyomán
megüresedett kántortanítói állás betöltésére kiírt versenyvizsgát,
melynek nyomán Tényi Gyula egykori szentjánosi református tanítót
választották meg.50 Tényi Gyula 1934-ig, haláláig volt a
kisvárdai református egyházközség kántortanítója, de munkásságával
nem aratott osztatlan elismerést. Már 1911-ben figyelmeztetésben
kellett részesítenie az egyháztanácsnak azért, mert az év végi
hittanvizsgán láthatóan részegen jelent meg, és a templomban reggeli
ének helyett estit énekelt.51 A kántori kötelességei
mellett azonban az iskolai tanítást is elhanyagolta. Számtalan órája
elmaradt vagy pontatlanul kezdődött nemtörődömsége miatt. 1919-ben a
presbitérium kénytelen volt határozatba foglalni azt, hogy „az
iskolakezdésre nézve a róm, kath. toronyóra az irányadó."52
Még az is előfordult, az állami iskola vallásóráit olyan
rendszertelenséggel tartotta meg, hogy kénytelen volt a lelkész
átvállalni a tanítást, hogy ez a dolog ne tüntethesse rossz színben
fel a gyülekezetet. 1914-ben aztán kitört az I. világháború és Fényi
Gyulát is besorozták, hogy aztán a kisvárdai presbitérium
leszerelését kérelmező kérésének folyamatos elutasítása miatt,
1917-ig szolgáljon. Amikor végre hazatérhetett, az iskolát minden
szempontból leromlott állapotban találta, hiszen a rendszertelen és
nem túl magas színvonalú helyettesítések miatt az iskola nívója
nagyon alacsonyra süllyedt. A helyzetet tovább bonyolította az is,
hogy a pénz fokozatosan elértéktelenedett, és hatalmas méreteket
öltött az áruhiány. Kénytelenek voltak például a diákoktól a
beiratkozáskor külön favásárlásra való pénzt kérni, hogy télen a
fűtést megoldhassák,53 ám így is előfordult, hogy egy-egy
hétre be kellet zárni az iskolát, mert a fát uzsoraáron árulták, s a
beszedett összeg kevésnek bizonyult.54 Ráadásul időnként
a legyengült szervezetű diákokat megtámadó járványok miatt is
szüneteltetni kellett az oktatást.55 A Tanácsköztársaság
alatt a helyi direktórium az egyházi élet teljes megbénítására
törekedve amellett, hogy a földosztásból az egyházakat kihagyta,56
hogy az egyháztanács üléseinek megtartását nem engedélyezte,57
kísérletet tett az ateista, kommunista világnézetével ellenkező
egyházi oktatás mihamarabbi megszüntetésére.58 Ezt ugyan
megvalósítani nem tudták, de törekvésüket jól mutatja az is, hogy az
állami iskolából kitiltották a vallástanítást, így az állami
iskolába járó református diákok hittanóráit a vallásoktatók a
templomban voltak kénytelenek megtartani. A kommunista rémuralom
után következő román megszállás az iskola épületében okozott
jelentős károkat,59 s a beszállásolás örökségeként hátra
maradt tetvek is még sokáig gondot okoztak.60 1920
augusztusában Vaizer Károly egykori kisvárdai segédlelkész a
leányiskolát kitűnő, a fiúiskolát annak ellenére, hogy ott már két
tanerő dolgozott elégtelen minősítéssel illette.61
1932-ig az iskolák oktatási színvonalában nem történt jelentős
változás. Az 1920-as évek inflációja nyomán súlyos gazdasági
válsággal küszködő egyház egyszerűen nem volt képes a
korszerűsítésre és az előrelépésre, leszámítva egy új tanterem
építését 1928-ban, aminek a költségeit nagyrészt a Vallás és
Közoktatásügyi Minisztérium állta62, és azt hogy a
leányiskolába bevezették a villanyt szintén 1930-ban.63
Az iskolák ennek ellenére viszonylag egyenletes létszámmal működtek,
s érezhető gondot számukra csak az jelentett, hogy a télre sohasem
volt elegendő tűzifa a fűtéshez.
1932-ben a
Kovács Lajos esperes-lelkipásztor halálával megüresedett lelkészi
állásba, Tényi Gyula javaslatára Sebestyén Jenőt hívták meg, aki
1923 óta kisvárdai vallásoktató lelkész volt. Sebestyén „...
előzőleg kath. szerzetes pap volt. Rendkívüli tudása révén rábízták
Kálvin Institutio c. műve fordítását, és ez olyan meggyőző erővel
hatott rá, hogy áttért."64 A nagy tudású lelkipásztor
munkálkodását az iskolaügy rendezésével kezdte. Az 1879-ben az
iskolalátogató bizottságok örökébe lépő, de 1924 óta nem működő
iskolaszéket, újra felállítatta.65 Az iskolaszék az
iskola helyi felügyeleti szerve volt, rendszerint öt-tíz, később
tizenöt tagból állt a mindenkori lelkész vezetése alatt. Jogköre a
tanítás szakmai kérdésein kívül mindenbe beleszólást engedett,
következésképp működésének hiánya az iskolaügy minden területén
éreztette hiányát.66 Miután az oktatásnak újra volt
felelős szerve újra az építéshez lehetett fogni. Létrehozták a
harmadik tanítói állást, amit azonban csak az 1934/1935-ös tanévben
tudtak fenntartani.67 Kísérletet tettek a tanteremhiány
miatt meglévő délutáni tanítás felszámolására is, bár
eredménytelenül. Az iskola diákjainak száma ennek ellenére is
folyamatosan nőtt. Míg 1932/1933-ban 140 diákja volt a református
iskolának, addig 1940/1941
-ben 186. A fejlődéshez az is hozzájárult, hogy az
1934/1935-ös tanévben már egy lelkiismeretesebb kántortanító
foglalkozott a református fiatalok okításával és nevelésével, Zsadon
Antal személyében.68
1939.
december 26-án, 46 éves korában tbc-ben meghalt Sebestyén Jenő
lelkipásztor. A lelkészi állásba ekkor, hasonlóan az előző
választáshoz, az 1933 óta Kisvárdán dolgozó Kiss Gyula református
hitoktató-lelkipásztort választották meg, aki szintén első dolgának
ismerte el az iskolafejlesztést. 1941 -ben nagyszabású építkezést
kezdeményezett, amely a Flórián téren álló borzasztóan lepusztult
iskolaépület lebontásával kezdődött és egy új három nagy tantermet
magában foglaló iskolaépület megépítésével fejeződött be. Az
épületben a tantermeken kívül volt még egy tanítói szoba, konyha,
kamrával és egy kis méretű terem, ami ebédlőként funkcionált.
Kimagaslóvá tette az építkezést, abban az időben már javában zajlott
a II. világháború. Ennek ellenére az iskola megépítésének költségeit
nagyrészt a Belügyminisztérium, a konyha megvalósításának anyagi
terheit pedig jelentős részben a Vallás és Közoktatásügyi
Minisztérium állta. Az épület átadására a legnagyobb csendben 1941.
december 29-én került sor. Már az építkezés alatt a presbitérium
határozatot hozott a tanítók létszámának emeléséről, ami azt
jelenti, hogy a kántortanítón kívül, négy főállású és egy ún. állami
kisegítő pedagógus dolgozott az iskolában 1941 szeptemberétől. A
háború miatt azonban a tanítás nem volt zavartalan, hiszen a szép,
új iskolaépületet 1944 márciusában a németek hadikórháznak rendezték
be, s így a tanítást át kellett helyezni a tanítói lakásba. Meg kell
azonban jegyezni, hogy az épület semmi kárt sem szenvedett, az
egyház mindent a legnagyobb rendben kapott vissza. Az 1944
szeptemberében elkezdődött szovjet bombázások következményeként a
tanítás előbb időben leszűkült, majd a szovjet csapatok közeledtére
teljes egészében megszűnt. 1944. október 31 -én elfoglalták
Kisvárdát a szovjetek. Néhány napra ugyan még visszatértek a
németek, de aztán megkezdődött a szovjet megszállás. Az iskola újra
megnyitotta kapuit, és az immár hét állandó és három kisegítő
pedagógusra felduzzadt tanári kar újult erővel láthatott munkához.
1948. március 15-ig rendben folyt a munka, ám ekkor határozat
született az iskolák államosításáról. Az egyház egységének
bomlasztására tett kísérletként, két pedagógus, akik ráadásul az
iskolaszék és a presbitérium tagjai is voltak, felszólaltak az
államosítás mellett. Érteni kellett a szóból, s ellenkezés helyett a
legkedvezőbb alku megkötésére törekedni. Ez annyiban sikerült is,
hogy az iskola udvarán lévő, Kossuth utcára néző egyházi ingatlant,
a vitathatatlanul nem csak iskolai célokat szolgáló gyermekkonyháért
cserébe, az egyház teljes egészében megtarthatta. Az iskolát
azonban, amit a
XVII.
század elején a hitvalló ősök alapítottak és hatalmas áldozatok árán
közel 350 évig fenntartottak, államosították. ,,A
presbitérium mély megrendüléssel búcsúzott az évszázadokon át nehéz
áldozatvállalással fenntartott iskolájától: Presbitériumunk
elnémíthatatlan, mély fájdalmának ad kifejezést amiatt, hogy
egyházunknak, a vele négy évszázadon át összeforrott iskoláját el
kell bocsátania anyai kebléről. Fájdalmunk annál nagyobb, mert
köztudomású, hogy iskoláink az Istenbe vetett hit, a tiszta erkölcs,
a szeretetre és békességre való igyekvés, az egymást testvérként
való megbecsülés, az igazi evangéliumi egyenlőség és szabadság,
valamint a magyar nép fejlődése terén az egyetemes magyarságnak is
elévülhetetlen szolgálatokat tett. Ezzel kapcsolatban
presbitériumunk hangoztatja és ünnepélyesen kinyilvánítja, hogy az
államosítás tényének tudomásul vétele nem jelent lemondást az
iskolaállítási és fenntartási jogáról, melyjogához rendületlenül
ragaszkodik."69
|
Gyülekezetünk múltja |
 |
A gyülekezet története: 1576-1771
A gyülekezet belső élete:
1771-1948
A Református Iskola története:
1605-1948
A templom
Két rendszerváltás után
Gyülekezetünk jelene |
 |
Gyülekezetünk
Templomunk
Iskolánk
Középhutai Ifjúsági Házunk
Lelkipásztoraink |
 |
Csiszár Ákos - esperes -
lelkipásztor (1988-óta)
Százvai László - ifjúsági
lelkipásztor
(2002-óta)
Román János - beosztott
lelkipásztor
(2004-óta)
Románné Tóth Julianna -
beosztott lelkipásztor (2004-óta)
Blahnerné Váradi Adrienne -
káplán
(2005)
Alkalmaink: |
 |
Hétköznap:
minden reggel 750 istentisztelet
Vasárnap: de. 9 órakor istentisztelet
(Tátra utcai imaház)
de. 10 órakor istentisztelet
(Flórián téri templom)
de. 10 órakor gyermekisten-
tisztelet (óvodásoknak)
de. 10 órakor gyermekisten-
tisztelet
(iskolásoknak)
du. 2 órakor istentisztelet
(evangélikus
templom)
du. 3 órakor istentisztelet
(Flórián téri templom)
Kedd:
du. 5 órakor bibliaóra
(evangélikus
templom)
Csütörtök:
du. 5. órakor bibliaóra
(Tátra utcai
imaház)
du. 6 órakor bibliaóra
(Flórián téri
Gyülekezeti Terem)
Péntek:
du. 5 órakor bibliaiskola
(kéthetente)
Szombat:
du. 4 órakor ifjúsági bibliaóra
(kis-ifi)
du
1700 ifjúsági bibliaóra
(nagy-ifi)
|
|