A gyülekezet története 1576-1771 között
A XVI. század elején Kisvárda egy tehetős
mezőváros képét mutatja. A város gazdasági, szellemi központja a
mocsaras, vizes területből kiemelkedő szigeten található vár. A
környék urai a XIV-XV. században, Zsigmond király alatt országos
hatalomra szert tevő Várdaiak. Az ő felemelkedésüknek köszönhető
Kisvárda fejlődésének fellendülése. A Várdaiak 1387-ben megszerezték
a rozsályi révjogot, 1393-ban Mária királynőtől az uradalom népei
feletti pallosjogot és 1400-ban Zsigmondtól a várépítés lehetőségét.
1421 -ben a család akkori feje, Várdai Miklós mezővárosi, oppidális
jogokkal ruházta fel a települést. Az 1450-es években kezdődött
várépítésből adódó lakossági megterhelést enyhítendő, a város
vezetőinek kérésére Várdai István kalocsai érsek 1468. március 27-én
privilégiumlevelet2 adott a kisvárdaiaknak, melynek
tartalma a város korai polgárságának jelentős megerősödését mutatja,
felhívva a figyelmet arra, hogy az ún. váralja lakossága kilépve a
hatalmi központtól való függőségből, az önállósodás útjára lépett.
A fokozatosan várossá fejlődő váralja lakói
számtalan kisebb csoportra tagolódtak, amelyeket a különböző
feladatok és kiváltságok különböztettek meg egymástól. A magyar
társadalom minden olyan rétege képviselve volt, amelyek megérettek
már a polgári tendenciákat mutató változásokra. Vannak itt katonák,
különböző szervezési-irányítási munkát végzők, mesterek, kereskedők
jobbágyi sorban élő földművesek, tehát mindazok, akik a
reformációban megsejtik azt a mozgalmat, ami elősegítheti a
szükséges szellemi, gazdasági és nem utolsó sorban társadalmi
változásokat.3
Dankó Imre szerint „Mind a várban élőket, mind
pedig a váralján tevékenykedőket, legyenek azok etnikailag is
tagoltak - a Gutkeled nemzetségből származó Várdai család például
korán elmagyarosodott német eredetű népesség -, a feudalizmus
egyetemességében fogant és azt szépen ki is fejező katolicizmus
kötötte össze.,,4 Ez az állítás két dolog miatt szorul
korrekcióra. Egyrészt azért, mert a XVI. századi Kisvárdán nem
beszélhetünk etnikai tagoltságról, főképp nem a származását addigra
már csak eredetmondájában őrző Várdaiak esetében, másrészt azért,
mert nem a katolicizmus az összekötő kapocs, hanem a gazdasági
szimbiózis5 és az Istenbe vetett hit, amelynek csak letéteményese
volt a katolikus egyház. Dankó Imre állításának tükrében
megmagyarázhatatlan lenne a reformáció helyi térhódítása.
Márpedig az első reformátorok már körülbelül az
1530-as évek végén az 1540-es évek elején megjelentek a városban.
Adatok hiányában pontos dátumot nem tudunk adni. Egyébként a
reformáció kezdeti eseményeinek keltezése egész Szabolcs megyében
gondot okoz. Azt azonban Debreceni Ember Pál 1728-ban kiadott, első
magyarországi egyháztörténetére hagyatkozva kijelenthetjük, hogy
Kisvárda, Újhely, Sárospatak, Pápa, Debrecen, Erdőd, Beregszász,
Csenger, Szatmár, Székelyhíd és Munkács már a mozgalom elején
befogadta az új hitet.6 Az említett városok között szó
sincs egyidejűségről, hiszen a hitújítás eszméi hamarabb
jelentek meg az ország nyugati részén található Pápán, vagy a gazdag
alföldi központban, Debrecenben, mint a szerényebb lélekszámú,
földrajzilag is félreesőbb Csengeren, Erdődön vagy Kisvárdán. A
reformátorok személyét illetően is csak feltételezésekre
hagyatkozhatunk. Görömbei Péter szerint „Kopácsi István, Sztára\
Mihály, Kálmáncsehi Sánta Márton, Dévay Bíró Mátyás és Batizy
András... közül egyik vagy másik Munkács és Beregszászból Debrecenbe
és vissza, vagy Tokaj, Tarcal, Patakról Erdődre s visszautaztában,
Szabolcsmegyén menve keresztül, Kis-Várdában a fővárosban és
szellemi központon megfordulhatott."7 A reformáció
elterjesztésének tekintetében jelentős szerepet tulajdoníthatunk a
városban megforduló kereskedőknek is, hiszen „Méliusz Juhász Péter
debreceni püspök az 1560-as években egy helyütt a debreceni, kassai
és a nagyszombati kereskedőket, másutt pedig általában „a magyar
kereskedők és áros népeket,, jelölte meg a katolikus „téveszméktől"
megtisztított Szentírás igéinek és szellemiségének
elterjesztőjeként."8
Az új mozgalom megjelenését nem fogadhatták túl
nagy örömmel a város birtokosai a Várdaiak, akik nem is olyan régen
még érseket és püspököket adtak a katolikus egyháznak. A látszatból
ítélve, már ekkor elkezdődhetett az a küzdelem, amely a felülről
támogatott katolikus-, és az alulról építkező református egyház
viszonyát jellemezte mintegy három évszázadon át. Nem könnyíthetett
a szerveződő protestáns közösség életén az sem, hogy a történetének
legmozgalmasabb időszakát átélő vár éppen kinek a kezén volt.
Az ország három részre szakadásával Kisvárda
stratégiai szerepe rendkívül megnőtt. Szapolyai halála után
Habsburg-pártivá lett Várdai Mihály, s vele a helyi erőd, a császári
hatalom biztos pontja volt a környéken. Mint tudjuk a Várdaiak
katolikusok. A Habsburgok ellenfele, az önálló Erdély
megteremtéséért küzdő Fráter György, akinek 1544-ben sikerült
elfoglalnia a várat, szintén a katolikus hit harcos védelmezője.
Hiába volt azonban egyházukba vetett hitük ugyanaz, ha kettejük és
az általuk képviselt politikai nézetek konszenzusát nem segítette
elő. A Várdaiak csak 1551-ben 3000 forint lefizetése után kaphatták
vissza a várat, s az erdélyiekkel való keserű tapasztalataikon
okulva a későbbiekben mindvégig Habsburg- hűségen maradtak, amivel
újfent kihívták maguk ellen a sorsot. 1558-ban immár János Zsigmond
erdélyi fejedelem újra megostromolta a várat, de elfoglalnia nem
sikerült. Ezek után fogadták fel a Várdaiak a hírhedt Székely
Antalt, aki hü maradt hírnevéhez és várkapitánysága alatt
(1559-1563) a vár hovatartozását kérdésessé tette. 1563 végén a
Várdaiak ismét visszakapták, de 1564 októberében újabb ostromot
kellett átvészelniük.9 János Zsigmond szimpatizált ugyan a
protestáns tanokkal, ezek közül is elsősorban a radikális
unitáriusokkal, kisvárdai szereplése azonban mégis sokkal inkább
hátráltatta, a helyi reformátusok megerősödését, hiszen a háborúk
pusztításának következtében, -1566-ban és 1585-ben a tatárok is
végigpusztították a települést - a város lakossága erősen
megcsappant.
Kisvárda első prédikátorának nevét egy 1576-ból
ránk maradt tizednyugtáról ismerjük.10 Ehhez tudnunk kell azt, hogy
a megyében „1574 körűire már annyira konszolidálódtak a viszonyok,
hogy a királyi adószedők is elismerték a református lelkészeknek a
tizedből a paróchust illető részre való jogosultságát."1' Általában
a tizednek negyedét, nyolcadát vagy tizenhatodat kapták, amiről
nyugtát adtak. Az első ismert prédikátor tehát Kisvárdai János,
akiről a nevén kívül semmit sem tudunk. Őt valószínűleg Liszkai
Lőrinc követhette a gyülekezet élén, akinek tizednyugtáját 1580-ból
ismerjük, majd Thúri Boldizsár következett 1581 - 1582-ben.
Az
elöbbiről tudjuk azt. hogy az 1610-es évek
első felében Vasmegyeren, a második felében Kisvarsányban szolgált,
az utóbbi lelkész
életéről nincsenek egyéb értesüléseink. 1583-ban azt a Csengeri
Jánost találjuk itt, aki korában
Mándokon és Tornyospálcán szolgált. Kisvárdai működéséről adataink
nincsenek. azt azonban valószínűsíthetjük, hogy ö az a Csengeri János, akit
Debreceni Ember Pál. mint
tornyöspálcai lelkészt, a szabolcsi vagy más néven a nyíri tractus
első espereseként említ 1596-ban.12
Az
1584-es évvel fordulópontjához érkezett a város története. Ebben az,
évben ugyanis
meghalt a Várdai család két utolsó férfi tagja Várdai Mihály és
Várdai János. Várdai
Mihály végrendeletében11 örököséül feleségét Dobó
Krisztinát és a korábban elhunyt Miklós
nevű testvérének János és Kata nevű örökösét tette meg. János
halálával azonban nőágon
öröklődött tovább a vagyon, aminek számos ellenzője akadt. Várdai
Mihály a fiatalkorú
örökösök mellé gyámokat rendelt, hogy a gyermekek nagykorúságáig az
örökséget kezeljék.
Ezek a főtutorok Báthori Miklós, Dobó Ferenc és Várdában Zokoly
Miklós. Számunkra ez utóbbi személye az érdekes. Zokoly Miklóst a
bécsi jezsuiták nevelték, s hogy nem
eredménytelenül azt két dolog is bizonyítja. Az egyik az a hatalmas
műveltsége és az ezzel
párosuló művészet értése, amit már kortársai is elismertek. Rimay
János például a között
a
néhány ember között tartja számon, akiket ö„Pallas magyar
ivadékaiként.,, vagyis Balassi
Bálint szellemi örököseiként tisztel. A jezsuita nevelés másik
könnyen észrevehető jele a
fanatikus katolicizmus. Ecsedi Báthori István országbírónak
unokahúgához, a protestáns
érzelmű Várdai Katához, írt leveléből tudjuk, hogy Zokoly 1599-ben
arra ragadtatta magát,
hogy elbocsássa a várdai református prédikátort. Ebből a levélből
való a következő idézet:
„Közhirel
esek ertenem, hogi az ördög nem lehet az k. batia nelküll Zakoli
Miklos
nélkül.. .ugi értem hogi az ördög arra vitte, hogi a Várday
prédikátornak bucziull adott... ugi értem, papista papot akar oda
zallitani, kerlek ez okert irj felölle augi izeny mentől hamarabb erthessem
igaze neme."14
A
levélrészletből úgy tűnik, hogy a XVI. század végén Kisvárdán nem
volt katolikus
pap, márpedig ha így van, akkor ez a helyi katolikus egyház
történetének mélypontja. A
válságos időszakból való kilábalásukat tovább nehezítette, hogy a
Bocskai nevével fémjelzett
szabadságharc lángjai a rétközi központba is felcsaptak. Történt
ugyanis, hogy az 1605
januárjában a Szatmárt ostromló Bocskai katonái egy éjjel betörtek a
városba és elfogták
a helyi plébánost,
Császlay Istvánt két szerzetessel együtt, s „azon éjen csodálatos
kínzásokkal /vallatván/ Kálvini
zsarnoksággal dühöngve, kezeit és lábait levágván Kis-Anarts
faluban Jézus Krisztusnak áldozták." Az úgymond vallási indítékú
barbár tett gyökerei nem helyiek, amit az is bizonyít, hogy egy Kováts András nevű kálvinista
ember házában nyert menedéket a három megkínzott negyedik társa, aki
a megrázó eseményeket később az ún. Nagy Matrikulában
megörökítette.15
A
XVI. században az egykori Várdai uradalom birtokában az Eszterházy,
Melith.
Homonnay, Drugeth, Zokoly és Nyáry családokat találjuk. Ez utóbbi
család feje az 1600-as
évek elején Nyáry István volt. Az ő felesége az a Tcícgdy Anna, aki
sajátosan értelmezve
az 1606-os bécsi békében foglalt vallásszabadságot, és az abból
fakadó vallásegyenlöséget,
megosztotta a János Zsigmond utolsó támadása óta romokban heverő
katolikus templomot
a
két felekezet hívei között olymódon, hogy a szentélyt meghagyta a
katolikusoknak, a
felrobbant templomhajó helyén pedig a reformátusoknak építtetett
fatemplomot. A két
istentiszteleti helyet kőfal, s rajta egy ajtó választotta el
egymástól. „A szentély ajtaján kívül sz. Mihály arkangyal vala
látható kivont karddal, mintha a bemeneteltől akarná az
eretnekeket elijeszteni."16
A
reformáció helyi földesúri támogatóinak számbavételét, levéltári
bizonyítékok
hiányában korabeli könyvek ajánlásai nyomán tehetjük meg. Elsőként
Kisfaludi F. (Urbanus)
Disputatio theol. de Antichristo című 1624-ben Franekerben megjelent
könyvét kell
megemlítenünk, amelynek ajánlásában a szerző bedegi Nyáry Istvánnak
a kallói főkapitánynak és
szabolcsi főispánnak, Várdai Katának, bedegi Nyáry Pál özvegyének,
Telegdy Annának bedegi Nyáry István nejének és várdai Csutha
Miklós kisvárdai várkapitánynak mond köszönetet anyagi és szellemi támogatásukért.17
Ugyanezeket a személyeket
említi Thuri Péter 1627-ben, Frankfurtban megjelent Tractationisában18
és az 1630-ban elhunyt
Várdai Kata kivételével Tolmácsi M. György 1633-ban Leydenben
Disputatio Theol. XIII: de modo
statisfactionis címmel kinyomtatott munkájában.19 1635-ben meghalt Telegdy Anna is, s talán ezután Nyári István katolikussá
lett. Ez magyarázná annak
a kehelynek az adományozását a kisvárdai katolikus egyháznak,
amelynek felirata a
következő: Illmus D. Steph. Nyáry de Bedeg S. C & R.A.M. Consili.
Cam. et Equ. aur. ac Cottus Zabolch perp. supr. Comes cum Illma D. Clara Kapi Consorte sua
fieri me curaverunt a. 1638.20
A korszak református
lelkésze Pataki Bálint, aki 1599-1615 között vezette a
gyülekezetet. Működése alatt
épült fel az első templom, valószínűleg az ő nevéhez fűződik
az iskoláztatás megindítása is. Tehetségét és munkabírását,
kortársai esperessé választásával ismerték el. Ezt a tisztséget 1601-1606 között viselte.21
Esperesként az 1604. február 22-i csengeri közzsinat Vári Tamás nevű
lelkésztársával együtt Kassára
küldi követségbe Bocskai István
fejedelemhez. Követutasításában a két következő pont is
szerepelt:
1. Ő felsége legyen őre a vallásnak, a pápista papokat tiltsa ki
mind Kállóból, mind
másunnan a Tiszáninnen és
túl Erdélyből.
4.
A reformáció után bármiként elfoglalt egyházi javak, az esperesek
felszólítására
mindenütt adassanak vissza. Látjuk, hogy a belháborúk annyira
megnyomorították hazánkat,
hogy két-három falu is
alig bír tartani egy papot.22
Györgyényi és Kandra Kabos is a katolikusok régi anyakönyvére
hivatkozva azt
írják, hogy 1605-ben a reformátusok Mészáros István nevű
prédikátoruk vezetésével elfoglalták a katolikus plébániát.23
A Nagy Matrikula kijegyzetelője annyiban tévedett,
vagy pontatlan volt, hogy 1605-ben nem Mészáros István volt a
kisvárdai lelkész. Pataki
Bálintnak 1605-ből tizednyugtája maradt fenn, 1604-ben részt vett a
csengeri, 1606-ban
pedig a szatmári zsinaton.24 Arra pedig semmi jel nem
mutat, és semmi nem is indokolná,
hogy a gyülekezet két lelkészt tartott volna el, figyelembe véve a
szűkös anyagi viszonyokat
egészen biztos, hogy nem
is bírt volna.
Pataki Bálintot az ismert lelkészek sorában Margitay Péter követi,
akinek kisvárdai tartózkodására nézve eltérő időpontokat adnak a
kutatók. Szinnyei József 1619. májusára
teszi Margitay érkezését, távozását pedig 1620 nyarára25.
Debreceni Ember Pál 1622-ben,
mint kisvárdai lelkészt, szabolcsi esperesként említi.26
Kiss Kálmán, aki 1878-ban megírta a Szatmári Református Egyházmegye
történetét úgy véli, hogy Margitay 1621-1628.
között szatmári esperes volt.27 Ez azonban cáfolja
Szinnyeinek azt az adatát, miszerint
1620 nyarán Margitay Nagykálióba távozik, ahol 1624-ig marad, hiszen
Nagykálló a
Szabolcsi Egyházmegyéhez tartozott. Abban azonban mindannyian
megegyeznek, hogy
az 1620-as évek elején Margitay kisvárdai prédikátor volt.
Személyének jelentősége abban áll, hogy a kisvárdai lelkészek közül
egyedüliként jutott fel a református egyházi hierarchia
csúcsát jelentő püspöki
székbe. Teológiai pályafutása a következőképpen alakult:
1595-ben Wittenbergbe ment, ahol
1596. szeptember 22-én iratkozott be az egyetemre. 1599-ben gönci
iskolamester volt, az 1616-os év debreceni lelkészségben találja,
majd 1617-ben esperes lett ugyanott. Az 1620-as években Kisvárdán
kívül Nagykálióban és Huszton vezeti a gyülekezetet. 1629
februárjában a tasnádi zsinaton, ahol harmincöt új prédikátort
avatott fel, püspöknek választották. 1626 májusára Husztra, majd már
mint szatmári lelkész júniusra Váradra hívott össze zsinatot.
Munkásságát még azon évben
bekövetkezett halála törte
derékba. Prédikációi és Biblia magyarázatai közül több, kötetbe
foglalva is megjelent. Ezek Az mindennapi könyörgő imádságnak
magyarázattya... (Debrecen 1616 és 1624), Az Isten Törvenyenek, az
Szent Irás szerint való magyarázattya...(Debrecen 1617), Az Jonas
propheta. Könyvének az Sz. Irás szerint való magyarazattya...(Debrecen
1621), Az apostoli Credonak, az Sz. Irás szerint való
magyarazattya...(Debrecen 1624) és a Temető Praedikatiok...(Debrecen
1632 és 1644) címeket
viselik. Ez utóbbi könyv már posztumusz került kinyomtatásra
Kereszegi Herman István püspök jóvoltából.28
1620-ból maradt ránk Anarcsi István levelének azon részlete,
amelyben arra kéri
Várdai Katát, hogy a várdai prédikátort - talán éppen Margitay
Pétert - egy prédikációra
engedje át Anarcsra.
Arról nincs tudomásunk, hogy a lelkészek a nem helybeli
szolgálataikért milyen díjazásban
részesültek, ismerjük viszont a helyi lelkészi javadalmazást
a XVII. század első feléből:29
„Minden nyomásra vagynak két két fogás földek. Városrul háromszor
megh szántyák,
és ugyan azon földekben termett magvai be vetik, fel arattyák, be
horgyák. Kaszáló rét is
vagyon Döge felé, fel kaszállyák, takarják, be is horgyák... Az
marhás emberek adnak
egy egy szekér fát. Az házi kertet is fel kaszállyák, gyüjtik és be
is rakják. Vagyon egy
darab szőlő is Helmeczi hegyen, Csutha Miklós uram conferálta,
Vincellér szőlőnek híják.
Városrul műveltetik, de
csak gratis, az kinek akarják."30
A
XVII-XVIII. század hiányos adatai miatt pusztán az itt szolgáló
lelkészek hézagos
életrajzából alkothatunk képet az általános viszonyokról. 1624-1627
között biztosan Válaszúti
Pál állt a gyülekezet élén, amint ezt Kisfaludi F. (Urbanus) és
Thuri Péter könyvének
ajánlásában említi, viszont Vetési Z. István Frankfurtban megjelent
munkájának ajánlásában
Válaszútiról, mint Kapy Sándor udvari papjáról szól.31
Miután Vetési írása évszám nélkül
jelent meg nem tudjuk, hogy a Sáros megyei Kapy udvarból jött
Kisvárdára vagy innen
ment oda. Annyi bizonyos azonban, hogy egyik helyről a másikra
kerülését főúri rokonsági
kapcsolatoknak köszönhette. Kapy Sándor felesége ugyanis Zokoly
Miklós és Telegdy
Kata unokája Melith Kata.32
Szintén érdekes módon került Kisvárdára Liszkai András 1630
májusában:
17.
Maji die Veneris. Olasziból Radomai harmadmagával hozzám jövén,
intimálák,
hogy az ő prédikátorok Andreas Liszkai ez minap ujabban megmaradott
ez esztendőre,
melyet nála való hat embereknek kézbe adásával megconfirmált, és az
felesége ugyanakkor
közéje bemenve, azt mondta neki: Atyámfia, immár olaszi prédikátorné
vagy, - de tegnap
oda házához hivatta az falubeli szenátus közül némelyeket, és
elbúcsúzott tőlük, Kisvárdába
akar menni, kit örömest is elbocsátanak, mert erkölcsét nem
szeretik.33
Tolmácsi M. György könyvének tanúsága szerint Liszkai András még
1633-ban Kisvárdán tartózkodott. Sorsának további alakulásáról egyéb
nyomok nincsenek.
1646-ban Gyarmati Mártont találjuk a kisvárdai lelkészi állásban..
Róla annyit tudunk,
hogy 1628-ban írta alá a Debreceni Kollégium diáknévsorát.34
1637-ben tornyospálcai pap. 1646-ban már mint kisvárdai lelkész vesz
részt a szatmárnémeti zsinaton. Négy év
után innen is továbbállt, de következő állomáshelyeit nem ismerjük.
1676-ban ő is akárcsak
az egész szabolcsi papi testület megidéztetett a közzsinat és a
püspök ellen írt rágalmak miatt. Később megbánta tettét, engedelmet
kért és újra fogadalmat tett. Mindezt 1677.
január 27-én.35
Nem úszta meg ilyen könnyen, a kisvárdai lelkészségben Gyarmatit
követő és szintén
Debrecenben végzett Bagosi Márton, akit 1650. szeptember 4-én
ordináltak Kisvárdára.36
1674-ben őt választották a szabolcsi esperessé, de 1675 re a
szabolcsi papok már megbánták
ebbéli tettüket és új vezetőt akartak választani.37 Talán
ezen háborodott fel annyira Bagosi,
a
püspököt bírálja. Kijelentései miatt megfosztották nagyhalászi papi
hivatalától, s azzal
fenyegették, hogy amennyiben nem távozna el önként, akkor polgári
hatósághoz fordulnak.
1677. január 26-án az
esperességről örökre leváltották, lelkipásztori munkájából
megjavulásáig felfüggesztették és
megparancsolták, hogy tartson bűnbánatot.38 Sorsának
további alakulásáról nem tudunk. Tudjuk viszont azt, hogy 1667.
január 11 -én Mándokon temették el a feleségét. Bagosi ekkor éppen
ott volt pap. A „Christusban boldogult ki-mult Néhai Nemzetes
Laston Borbála Asszonynak Tisztiben serényen vigyázó, életében
egyenesen járni igyekező Tiszteletes Férfiunak Bagosi Marton
uramnak, Mándoki Ecclésiának
böcsületes Lelki Pásztorának, Istenfélő Házas-Társának meghidegedett
teste felett,,, a
kisvárdai tanító Patai András mondta a gyászbeszédet, ami ezzel a
hosszadalmas címmel meg jelent is Sárospatakon.39 A Franekerben tanult
Patai 1669-re munkájával olyan megbecsülésre tett szert, hogy
megválasztották a város lelkészének. Ismerjük egy
1669. április 12-én, a
vármegyéhez írt levelét, amelyben a következőkről számol be:
„Az elmúlt napokban valamely dolog fele esvén reménytelen
összveháborodás, egy
itt lakó kisvárdai Eötvös János nevű nemes ember és ugyan itt való
városbeli schola mester
közt, ezen dolog végett való törvényes igazításul nem akarván Eötvös
János semmit is
dependálni, az innep előtt valamely napon reá mene az scholára,
ilyen violentiát cselekedvén,
hogy igen késő este az ablakon belütt a házban a schola mesterre oly
intentummal, hogy
őtet ágyában lövé által meg ollye."40
1670-re az egyháznak volt temploma. Igaz, hogy csak fatemplom, de a
hívek számára
hajlék. A gyülekezet számbelileg és lelkileg megizmosodott.
Sokatmondó az az adat, miszerint az egész XVII. századból mindössze
négy embert tartott számon a katolikus
anyakönyv, mint akik
visszatértek a katolikus egyházba. 1670-ig a debreceni és a
sárospataki református
kollégiumokban 20 kisvárdai diák tanult tovább, közülük néhányan
külföldi egyetemekre is
eljutottak. A szervezett egyház első nyomai óta eltelt alig száz
évet, és a korabeli
viszonyokat figyelembe véve, hatalmas fejlődés volt ez, ami tragikus
módon 1670-ben szinte egyik napról a másikra megállt. Történt ugyanis, hogy az
1670-es év egyik
közelebbről nem ismert napján és okból az egész város, s benne a
reformátusok temploma
leégett.41 De nem véletlenül van a református egyház
címerében a poraiból feltámadó és ily
módon évről évre megújuló
főnixmadár, a gyülekezet alig két év alatt vagy renoválta a
régi templomot, vagy egy teljesen
újat épített, alapanyagát tekintve szintén fából. 1672-ben
ez a templom semmisült meg akkor, amikor „Egy Fekete Jankó nevü
Rebellis ember Szathmár és Szabolcs vármegyékben sőt több
hellyeiben is az Urnak Házait az az
Templomait tűzzel égette több
hozzá hasonló rebellis társaival."42 A martalócbanda
dúlásával azonban nem értek véget a megpróbáltatások. Az
ellenreformáció felerősödésének
tudhatjuk be azt, hogy a debreceni és a pataki kollégiumokból bő
tíz évre teljesen
eltűntek a kisvárdai diákok.
Az
1680-as években Thököly Imre mozgalmának idején, újabb incidens
történt a két
felekezet hívei között. A kálvinisták a vár előtt álló feszületet
felborították, s a katolikus
papot menekülésre kényszeríttették.4' Ennek ellenére
Kisvárda kulcsfontosságú település
maradt a katolikus ellenreformáció szempontjából. Jól mutatja
mindezt az, hogy 1699-ben
az
egész megyét tekintve egyedül Kisvárdán volt katolikus pap44.
Külön nehezítette a
gyülekezet helyzetét összeférhetetlen lelkésze Kolozsvári András,
aki 1666-ban subscribalt
a
debreceni Kollégiumban,45 s aki 1686-ban Görbeden volt
lelkész, mielőtt Kisvárdára
került volna. Az 1696-os diószegi közzsinaton pattant ki az az ügy,
amely később az állásába
került. Az ügynek ekkor még látszólag semmi köze sem volt
Kolozsvárihoz. Arról volt
ugyanis szó, hogy a
gyürei lelkésztől az ottani földesúr Ibrányi László valamilyen
kötelezvényt csikart ki, amelynek
az lett a következménye, hogy a lelkész, nevezetesen Váji (Buzás)
Mihály elvesztette az állását. A zsinat a következő álláspontot
foglalta el:
9.
A szabolcsi tractus Váji Mihály
gyürei pap azon kötelező levelét, amelyet tőle Ibrányi László
úr csikart ki, vegye vissza ahogy csak tudja.
10.
Váji Mihály hivatalába
tisztességben állítassék vissza.
Csak a következő 1697. júniusi rácböszörményi zsinaton, Vecsei
György kállói lelkész
és Szombati János volt nyíri esperes vallomása nyomán derült fény
arra, hogy Váji minden
bajának Kolozsvári András volt az oka. A zsinat Kolozsvárit
állásának elvesztésével büntette,
Vájit pedig azzal kárpótolja, hogy Kolozsvári helyére Kisvárdára
nevezte ki.46 Az hogy mi
állt valójában az ügy hátterében sohasem derült ki. Valószínűleg
Kolozsvári féltette az
állását Váj itól. Erre meg is volt az oka, hiszen szemben vele Váj
i, hogy kevés tudományához
-
amit a debreceni Kollégiumban szerzett - többet gyűjtögethessen,
jövőben az. ecclesiában
hasznosabb edény legyen 1682-ben a marburgi egyetemen tanult tovább.
Itt jelent meg Positiones theol. exhibens de simplicem paraphrasin
Genesos cap. I.V.9-16. című könyve
többek között Krucsay Márton kisvárdai tiszttartó anyagi
támogatásával.47 Tehát kapcsolatai,
pártfogói és nem utolsó sorban tudása révén eséllyel pályázhatott
volna a kevésbé képzett és rossz természetű Kolozsvári helyére. De
Váji sem volt makulátlan, bár ez csak később
derült ki. Az 1705-ös tarpai zsinat 10-13-as pontja arról
határozott, hogy nem választják el
feleségétől, Huszár Katától, mert ő adott alkalmat felesége
elszökésére.48
A
XVIII. század a kisvárdai református egyháztörténet rendkívül
adathiányos időszaka.
Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a város elvesztette történelmi
jelentőségét. A Kisvárdát birtokoló családoknak nem Kisvárdán volt a
birtokközpontjuk, s a Rákóczi szabadságharc után a várnak sem volt
már egyáltalán stratégiai szerepe. A városban
1700-ban 86 katolikus és
300-nál is több református lakott. A század végére a város
lakossága több mint duplájára
duzzadt, de az ellenreformáció eredményeképpen az arányok
megváltoztak. 1801 -ben a kb. 1200 fős lakosságból mindössze 466 lélek
református.
A
század első negyedében Kolozsvári István volt a gyülekezet lelkésze.
Ő 1656-ban írta
alá a debreceni Kollégium diáknévsorát, s feljegyezték róla, hogy
lopva távozott a szuhai
rektorságra. 1673-1674-ben Leydenbentanult.49 1674-ben,
két Baselben kinyomtatott
versgyűjteményben is közölték verseit.50 1698-1699 táján
kerülhetett Kisvárdára. Ő volt a
lelkész 1 703-ban akkor, amikor a
reformátusok újra elfoglalták a katolikus paplakot. A
katolikusok erre magához
II.
Rákóczi Ferenc fejedelemhez mentek panaszra 1707-ben
Ónodra. Ugyanekkor a reformátusok képviseletében az országgyűlésre
ment Kolozsvári
István is, aki Vay Ádámtól azt a parancsot kapta, hogy „mennyetek
haza mingyárt, mivel
hír nélkül vettétek a Kiss-Várdai Pápista Plebániát a Pápistáktul,
resignálljatok;"51 .A
katolikusok törvényes jussuk és igazságuk birtokában hazatérve
visszavették a paplakot. Az átadás azonban nem ment simán. Miután
Jármy Ferenc a kálvinisták Commendánsa
hivatalosan is visszaadta az épületet, a katolikusok ki is hánták
Praedicator uramat, mire a
prédikátor felesége mezőszegedi Purki Kata annyira felzaklatta
magát, hogy rövidesen
meghalt52
Kolozsvári a temetésre Végső bucsuzó szózat címmel írt
gyászbeszédet, ami
még ugyanazon évben meg
is jelent Debrecenben.53
Nehéz idők következtek
ezután a kisvárdai reformátusokra. 1721-ben a várost inarticuláris
hellyé nyilvánították, s az egri püspök visszakövetelte a
reformátusok használatában lévő romos katolikus templomot.54
Az inarticuláris, nem nyilvános
vallásgyakorlatú helyeken a szabad vallásgyakorlat minden tényét -
igehirdetés, keresztelés,
esketés, temetés - megtiltották.
Az ilyen helyiségek protestáns lakói a lelkészi szolgálatot
csak az articularis helyeken
vehették igénybe, miután a saját településük katolikus papjának
kifizették a stólát. Ráadásul kötelesek voltak megtartani a katolikus
ünnepeket. Ezen a nehéz helyzeten csak az 1781-es
II.
József által kiadott Türelmi Rendelet enyhített. Ez
megengedte minden olyan helyen a reformátusok szabad
vallásgyakorlatát, ahol legalább
száz - később ötven - családjuk van.55 Kisvárdán 1787-ben
pontosan ötven református
család volt!56
Az
1725-1729-ben végzett református papok első hivatalos összeírása még
Kolozsvári Andrást
említi Kisvárda lelkészként, utána azonban az anyakönyv vezetésének
megkezdéséig csak egyetlen
lelkésznek, Csákvári Istvánnak a nevét ismerjük 1764-1765-ből.57
Ilyen előzmények után érkezett el a gyülekezet, történetének
lényegesen jobban
dokumentált harmadik évszázadához.