 |
Irta: Pénzes
Tiborc Szabolcs
A szöveget
digitalizálta: Varga István
A KISVÁRDAI REFORMÁTUS EGYHÁZ
TÖRTÉNETE II.
A
gyülekezet belső élete 1771-1948 között
Egy több évszázados múltra visszatekintő egyházi
közösség önszerveződésének lelki
és szellemi okairól írásos bizonyítékok hiányában, ma már csak
analógiák nyomán, a korabeli
társadalmi és politikai történések tükrében lehet számot adni. A
magyarországi reformáció időszakát élő Kisvárda történelmi, s ezen
belül vallástörténeti viszonyairól a dolgozat első
részéből képet kaphattunk, de a lelki motivációt, a protestáns
prédikátorok által szorgalmazott
lelki
megújhodás mozgatórugóit ott nem tárgyaltuk.
A reformáció a parasztság, de még inkább a
kibontakozó polgárság számára kettős
alternatívát kínált. Nemcsak rámutatott a katolikus egyház
elanyagiasodott, s ez által elvilágiasodott rendszerére, hanem
egyúttal kiutat is kínált a lelkileg meghasonlott,
ugyanakkor töretlenül Isten- és
üdvösségkereső középkori ember számára. Nem mellékes
szempontként viszont a
„hitújításon" túl, de azzal karöltve fejezte ki bizonyos rétegek és
közösségek társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális igényeit és
törekvéseit. Ezzel a
többlettartalommal válhatott az egyház reformálását sürgető
teológiai vita egész Európát
felölelő népmozgalommá. Igazán jó
táptalajt a reformáció számára azok a helyekjelentettek, ahol
az egyház és az állam, a társadalom változásait figyelmen kívül
hagyó, öncélú konspirációja görcsösen ragaszkodott a feudalizmus
egyre inkább szorító kereteinek megtartásához, s ez által gátat
vetett a társadalmi haladásnak.
A reformáció mindkét aspektusa nyilván megfoghatta
Kisvárda szintén átformálódó
társadalmát, s ez adhatta az első lökést a város
lakosságának nagyobbik része számára a Szentíráshoz való
visszatérést hirdető protestánsokhoz való csatlakozáshoz.
A gyülekezet vezetése ekkortájt kizárólag a lelkész
kezébe volt letéve, aki a fontosabb
ügyekben rendszerint kikérte a tekintélyesebb egyháztagok
véleményét. A lelkész dolga volt a közösség rendtartásának
felügyelete és a szükség szerinti fegyelmezés is. A XVII.
század közepén ez a feladatkör annyiban módosult, hogy az addigi
egyszemélyű felelősség
megoszlott az akkortájt alakuló presbitérium és a lelkész között. A
feltehetőleg tizenkét
taggal létrejövő presbitérium1 a helyi szintű
demokratikus egyházkormányzat garanciája.
Ellensúlyozza a lelkészi hatalmat, ugyanakkor katalizátorként is
működhet a hívek és a
közösség
vezetője között.
A
gyülekezet megnövekedett létszámú vezetőségének jótékony hatása az
egyházfegyelem terén is megmutatkozott. Azzal, hogy a presbiterektől,
akárcsak a lelkésztől és a
tanítótól hatványozottan várta el úgy az egyház, mint a hívek a
példamutató életvitelt,
tulajdonképpen kivétel nélküli, következetes magatartásra, az
egyházi törvények betartására és betartatására
kényszeríttette őket, s ezzel az egyházi elöljárók élete tükörré
vált a gyülekezet előtt. A
szigorú fegyelem és rendtartás összekovácsolta a református híveket.
Ennek köszönhető az az
egység, ami megtartotta az ellenreformáció viharaiban is a kisvárdai
reformátusokat.
A lelki kegyességnek és azt a templom s a gyülekezet
felé kifejező adakozókedvnek
szép példáit találjuk, ha számba vesszük a XVII-XVIII. századi
tárgyi adományokat. 1664-ben egy kis ón kannát, 1675-ben egy ezüst
fedeles poharat, amelynek felirata: „E
pohár amaz új szövetség az én vérem által. Dicavit,
Eclesia vardina in. ho. Anno 1675.", 1702-ben ón tányért és cink
kannát, melynek felirata: „Kis Várdai Helvétika Confession
Lévő Eclesia számára E kannát Tsináltatta Szabó Mihály Isten
tisztességére 1702.". 1726-ban
egy fehér kendőt, melynek felirata: „Adj hálát annak a ki buneidet
megbocsátja, gyógyítja
sérelmedet, kiment minden nyavalyából hiven és életedet veszélytől
megmenti, a halál
veszedelmétől megőriz, irgalmával megkoronáz szépen. K.Vard. eklés.
számára ajánlotta g. Vay Borbala A. 1726.", 1728-ban Pap
János egy arannyal futatott tányért,
1765-ben Teleki
János és Vay Borbála egy ezüst tányért ajándékoztak az
egyházközségnek.2
A XIX. század elejére az egyházfegyelem tekintetében
szigorú hagyományokon
alapuló, egységes szokásjog szilárdult meg. Nincsenek azonban
írásban lefektetett szabályok
arra
nézve, hogy mi a tilos, sem arra, hogy a vétkeseket hogyan
büntessék. Egyedüli vezérfonal a
Biblia volt. Ezért is lényegesek a presbiteri jegyzőkönyv azon
bejegyzései, amelyek
kísérletet tesznek a szokásjogban meglévő „törvények" rögzítésére.
1806-ban Tardi István
kurátorrá választásakor kimondták, hogy „...a Ns. Ekklának
Törvényeivel... Kurátora szabadon éllyen. A Törvényteleneket
engedetleneket s Makatsokat...szemre
főre való tekintet nélkül
büntesse." Ez alól a szabály alól elvileg nem volt kibúvó még a
presbitereknek sem, mert
„..hogy ha valamellyik Presbyter az Egyházfi által othol találtatván
a közgyülésre meg hivatván meg nem jelenik a közjó el intézése felöl
való beszélgetés és
határozás végett... büntetötni fog 1ör 3 Rhforintokkal 2or amint a
többi jelenlevő Presbyterek
meg határozzák."3
1831-ben Kozma István főkurátor mégis azért mondott le, mert a
presbiterek nem jártak rendesen a presbiteri gyűlésekre.4
A
presbitérium tagjai magukhoz viszonyítva sokkal nagyobb
következetességet gyakoroltak az
egyháztagokkal szemben. Megbüntették például Révész Jánost, aki
1833-ban nem akarta vállalni a nagy tisztességet jelentő presbiteri
funkciót. A gyakoribb bűnök között azonban lényegesen nagyobb
fajsúlyú ügyek voltak az uralkodók. Olyanok, mint a
káromkodás, a paráznaság, amit
nemritkán néven nevezve kurvaságnak mondtak vagy a
lopás. A bűnökhöz mérten a
büntetések is széles skálán mozogtak. A pénzbüntetéstől
elkezdve, a penitenciatartáson és az úrvacsorától való eltiltáson
keresztül egészen a
megvesszőzésig, amit már a városi hatóságok hajtottak végre.5
Egyvalami azonban minden
bűnösre kirótt büntetés volt, nevezetesen az eklézsiakövetés. Ez
annyiból állt, hogy a vétkesnek a vasárnap délelőtti főistentisztelet végén ki kellett állnia a
gyülekezet színe elé,
hogy bűnbánatot gyakoroljon, majd nyilvánosan bocsánatot kellett
kérnie attól, akivel szemben vétkezett. Ez a kemény fegyelmezési
gyakorlat kisebb-nagyobb enyhítésekkel
egészen a XIX. század végéig
megmaradt. Az egyháztanács még 1870-ben is határozottan és
keményen kiállt az évszázados joggyakorlata mellett. Történt
ugyanis, hogy egy sértegetési ügy folyományaként a sértegetőket
dorgálással és pénzbírsággal büntették, mire azok Mikecz János
főszolgabíróhoz fordultak panasszal, elsősorban azért, hogy a
pénzbírság kifizetését elkerülhessék. Mikecz János, az egykori
főgondnok Pap József előtt
szóbelileg a presbitériumot a végrehajtás teljesítésére
jogosulatlannak nyilvánította.
Erre az egyháztanács határozatot
hozott a főszolgabíró írásbeli megkereséséről, hogy
„nyilatkozata szerint adjon
felvilágosítást, az egyháztanács jogosultságát mennyiben kívánja
korlátozni, hogy a korlátozás netalán önkormányzatunkra sérelmessége
esetén illető útján
orvoslás kérethessék." A harcos fellépés elérte célját, hiszen az
ügynek nem lett további folytatása.6
1875-ben egy botrányos okokkal indokolt válási ügy
sokkolta a gyülekezet tagjait, s
valószínűleg a város lakosságát is. Balogh Ferencné ugyanis azért
kérte házasságának
felbontását, „mert belátta azon csúf természetét a
férjének, hogy ő nem a nőszemélyeket
szereti,
„... hanem mint a
Sodomiták férfiakkal fertelmeskedik."7 Miután az ügyben
bizonyosságot nyert, az
egyház hozzájárult a váláshoz. Ez az ügy volt az utolsó jelentős,
hivatalos iratokban is feljegyzett fegyelmezési ügy, a XX. században már
a törvényszegőket a
megfelelő világi hatóságok büntették. Az egyház csak érvényt adott
az ítéleteknek akkor, amikor ez a hatásköre alá esett. Így
történt például Tar Mihály presbiter esetében is, aki
1901 -ben sikkasztást követett
el, és egyéb büntetései mellett a bíróság egyévi hivatalvesztésre
is ítélte. Következéskép
egy évig nem lehetett presbiter sem, ám meglepő módon az egy
év lejártával ismét ott találjuk az egyháztanács gyűlésein.8
Az egyház a büntetés gyakorlatát a XX. században csak
egyetlen esetben tartotta
fenn,
mégpedig az egyház ellen reverzálist,9 adókkal szemben.
A reverzális-ügy, amely közel száz évig komolyan
mérgezte országosan is a katolikus
és a református egyház viszonyát, helyi szinten 1855-ig nyúlik
vissza. A presbitérium
ekkor hozta az első döntést az egyházelhagyók ellen. „.. .akik az
egyházat elhagyják egy
évig és azon év alatt, vagy ha több évekig elhagyja és nem viszi az
egyház terheit, meg ha
a
parókiára megkívánható költségekre, mind a belső személyek
fizetésére nézve, ha ezt
nem teljesítik, a templomba bevitt padokból teljesen
kirekesztetnek." Ez a határozat azonban
csak jelzésértékű, hiszen a „katolikusok lélekvadászata," ahogy a
reformátusok gyakran
nevezték reverzális-kérdést, a határozattól számított közel hatvan
évig csendesen folyt.
Az 1910-es évektől azonban kiéleződött a harc, amely nemcsak az
egyházi élet színtereit vette igénybe. 1913-ban például az
egyháztanácsnak tiltakozását kellett kifejeznie amiatt,
hogy a katolikus egyház a főgimnázium dísztermének oldalfülkéjében
felszentelt oltárt
akart elhelyeztetni.10 A katolikusok szervezett és nagy
erejű „missziós munkájához" az is
nagyban hozzájárult, hogy a reformátusoknál magasabb egyházi adót
követeltek meg a hívektől, akik a reverzális adásával nem vallási,
hanem létfenntartási döntést hoztak. A
helyi református egyház ezzel kényszerhelyzetbe került, hiszen saját
missziós munkájának,
vagy oktatásának fejlesztéséhez mind több pénzre volt szüksége,
ugyanakkor ezt az összeget
lényegesen kevesebb személyre lebontva kellett előteremtenie, mint a
katolikusoknak.
Ezen az áldatlan helyzeten a vegyes házasságban élők kedvezményekben
váló részesítésével
próbáltak
enyhíteni, elsősorban az egyházi adók tekintetében."
A katolikusok konoksága és kompromisszumképtelensége
miatt az egyházak közötti
béke nem
születhetett meg, sőt 1919-re odáig fajult a helyzet, hogy a
Nyíregyházán megjelenő Nyírvidék című lap Kisvárdáról írva keserűen
állapíthatta meg, hogy
„Városunkban soha nem volt tapasztalható olyan erőszakoskodás, mint
most. Adja Isten,
hogy a felekezetieskedés megszűnjék, hogy ez a magyar
átok ne verjen már tovább."12
A reformátusok számára tovább rontotta a kilátásokat
az a tény, hogy 1918-ban
megnyitotta kapuit az Orsolya-rendi apácák iskolája. Ez az intézmény
akarva-akaratlanul
a
felekezeti megbékélés kerékkötője lett. Már indulásának első évében
gondot okozott azzal, hogy az
iskolával kapcsolatban álló személyeken keresztül rábeszélte a
beíratásra, vagy
egyszerűen félretájékoztatta a református szülőket az iskolával
kapcsolatban. A
presbitérium tagjai mihelyt rájöttek a mesterkedésre, azonnal
felszólították a református szülőket gyermekeik más intézménybe való
átíratására. A reformátusok többsége ekkor elhagyta az apácák
iskoláját.13 Azokkal szemben, akik a presbitérium tanácsa
ellenére a
tanintézményben folytatták tanulmányaikat, a
katolikus egyház mindent elkövetett áttérítésükérdekében.
Kezdve attól, hogy a református diákok számát nem jelentették be
azzal a céllal, hogy részükre a református hitoktatást
megakadályozzák, egészen addig, hogy kötelezővé tették számukra a
katolikus szertarásokon való részvételt.14
Az
egyháztanács 1928-ra megelégelte a katolikusok nyomására kitérők
eljárását, és szigorú határozatot hozott: „Az egyháztanács a
reverzálist kárunkra adó egyháztagok ellen a megtorlást szeretettel
összekötve kívánná gyakorolni, meg is határozza, hogy 1. szószékből
kihirdetessenek, miszerint a kárunkra reverzálist kötő egyháztagok
az egyház tagjainak többé nem tekintjük mindaddig, amíg elkövetett
hibájukat akár azáltal, hogy egy vallásra, és pedig református
vallásra térnek a házasfelek, akár azáltal, hogy mindketten kötelező
és esküvel pecsételt nyilatkozatot nem állítanak ki kisgyermekeiknek
a református vallásban. 2. A reverzálist adók mindennemű
egyháztagsági jog gyakorlásától eltiltatnak, tehát nem
részesülhetnek az Úri szent vacsorában sem, nem lehetnek
keresztszülők, nem temethetők el, csak az 1. pont alatt említett
feltételek teljesítése után. 3. Azok, akik ezen határozat hozatala
előtt kötöttek kárunkra egyezséget 3 évi próbaidőre bocsáttatnak,
hogy azalatt egyházunk ellen elkövetett hibájukat megbánhassák és
jóvátehessék."15 Ez az intézkedés azonban nemhogy
áttörést, de semmiféle változást nem hozott. Ezt belátva 1938-ban,
annyiban enyhítettek a rendeleten, hogy a reverzálist adó
egyháztagokat is eltemetik, de a temetésen a 90. zsoltár nem
énekelhető, más énekekből is csak a temetés elején és végén egy-egy
versszak. A sír fölötti imádság pedig semmiféle személyes
vonatkozást nem tartalmazhatott.16 A reverzális-ügy ezzel
nem oldódott meg, de a következő években a háború miatt jelentősen
háttérbe szorult, hogy azután újult erővel jelentkezzen ismét.
1954-ben Kiss Gyula lelkipásztor ugyan még egyszer megkísérelt gátat
szabni az egyházelhagyóknak azáltal, hogy a szószékről kihirdette,
hogy aki nem kereszteltet és nem járul hozzá az egyház terheihez,
attól nem fogadnak el adományt, ám ennek vajmi kevés foganatja volt.
Az 1960-as évektől kezdődően pedig már a Zsinat is engedményeket
tett, például a reformátusok ellen reverzálist adók is vehettek
úrvacsorát.
A XX.
század elején még egy jelentős létszámapasztó jelenség ütötte fel a
fejét, nevezetesen a kivándorlás melynek végcélja az Amerikai
Egyesült Államok volt. A kivándorlás egyetlen motivációs ereje a
szegénységből való menekülés. A számok riasztóak: a kisvárdai
járásból 1899-1913 között 8359-en vándoroltak ki. Kisvárdára
kivetített pontos számadatok egyelőre még nem állnak rendelkezésre,
és a református anyakönyvek sem segítenek az eligazodásban, hiszen
külön nyilvántartást az „amerikásokról" nem vezettek, s
visszamenőleg sem írták be, például a születési részhez
megjegyzésként, hogy az illető személy a tengerentúlra távozott.
Ennek ellenére több százra tehető a „kitántorgottak" száma, ami egy
akkortájt 2500 fős gyülekezet tekintetében érzékeny vérveszteséget
jelentett. A kivándorolt egyháztagok nem csekély hányada rendezetlen
tartozásokat hagyott hátra az egyház felé. 1913-ban az egyháztanács
kísérletet tett ugyan a hátralékok behajtására, de vajmi kevés
eredménnyel. Voltak viszont olyan egyháztagok is, akik Amerikából is
próbálták segíteni az egyházat és annak céljait. 1923-ban az új
harang öntéséhez öt adakozó összesen 49 dollárt és 104200 koronát
küldött az Egyesült Államok következő városaiból: Lorain, Jungstown,
Toledo, Detroit.17
Az
egyházat tervei megvalósításában különböző alapok és alapítványok is
segítették. Az alapokat az egyház hozta létre azzal az indítatással,
hogy a különböző kiadásaihoz való adakozást egyszerűsítse, és annak
nyilvántartását megkönnyítse. Ezek az alapok az elértéktelenedésük
miatt 1939-ben bekövetkezett összevonásukkor a következők voltak:
Egyházfenntartási-, Úrasztali-, Templomi-, Építési-, Temető-,
Harang-, Templompad-, Templomtábla-alap és a Tisztviselők fizetési
alapja. Ezekből az alapokból hozták létre az új
Egyházfenntartói-alapot. Továbbra is megtartották az Orgona-, az
Iskola felszerelési-, a Népiskolai könyvtár- és a Népiskolai
árvasegély-alapot.
Az
alapítványokat magánszemélyek tették három céltól vezérelve: vagy a
lelkészt és a tanítót, vagy a jó magaviseletű és előmenetelű
diákokat, vagy a szegényeket támogatták. Név szerint ezek a
következők voltak: Széli Mihály-, Szögyény-Marich-, Papp József-,
Gere Zsófia-, Tóth József-, Kiss István-, Tóth Ferenc-, Orgován
Bálint és a Kántor Gáborné Alapítvány.18 Azért, hogy
betekintést nyerhessünk ezeknek az alapítványoknak a működésébe,
kettőnek a történetét részletesebben is ismertetem.
A
legrégebbi, kisvárdai reformátusok számára tett alapítvány a
Szőgyény Zsigmond magyar királyi alkancellár által, 1825. december
21 -én végrendeletileg létrehívott, s örököse után a későbbiekben
Szőgyény-Marich Alapítványnak nevezett, volt. A Pozsonyban keltezett
testamentum vonatkozó szövege így hangzik: „A Mindenható Isten
nevében Amen. Nemes Zabolcsvármegyében Kisvárda mezővárosában ahol
oskolamesternél kezdettem tanulásomat, hagyok ugyan az ottan
tartandó katholikus oskolamesternek jobb dotációjára Kétszáz azaz
200 R.f.kat. Ugyan ottan a Református Rektornak jobb dotációjára
Egyszáz azaz 100 R.f.kat. Szinte az Egyházas falusi oskolamesternek
jobbdotációjára Egyszáz azaz 100 R.f.kat. mind jó ezüst pénzben
értvén: ugy hogy maradékim míg Jószágaikat bírni fogják a Capitalist
letenni netartozzanak, ha hat percentum interesseket rendszerint
fizetik: hogy ha a fentnevezett helyiségekben levő Jószágainkat
eladnánk, ugy az illető Nemes Vármegye által a Jószágnak árából
tartóztassék le az említett csekély, de kísérőmhöz alkalmaztatott
Fundátionális summák és helyeztessenek bátorságos helyre."19
Szőgyény
Zsigmond 1826. február 8-án bekövetkezett halála után, az örökösei a
végrendeletileg hagyományozott száz ezüst forint hatszázalékos
kamatát évről évre fizették a kisvárdai református kántortanító
részére mindaddig, míg az alapítványtevő örököse Szőgyény Marich
László, aki az Osztrák-Magyar Monarchia berlini követe volt, a
tőkeösszeget, amely 1912-ben 315 koronára rúgott, be nem fizette a
kisvárdai református egyház pénztárába. Az ebből az alkalomból
kiállított alapító levél 6. pontja kimondja ugyan, hogy az egyház
elöljárósága az alapítványi vagyon megmaradásáért és megfelelő
gyümölcsöztetésért anyagilag felelős, de ezt a valóságban a
következő évtized óriási inflációja miatt lehetetlen volt
megvalósítani, s ily módon az alapítvány tőkéje annyira
elértéktelenedett, hogy 1939-es felszámolásakor mindössze 4 fillért
tett ki.
A Széli
Mihály Alapítvány is azért különösen érdekes, mert szintén nem
református egyháztag hozta létre. Széli Mihály ugyanis a helyi
izraelita hitközség elnöke volt harminc éven keresztül, s tagja volt
még a kisvárdai képviselő-testületnek és a megyegyűlésnek is. Ő volt
az, aki megalapította az országos hírűvé lett, kisvárdai székhelyű
Windt és Fisch terménykereskedő céget, amely több ízben hozzájárult
a református iskola felszereléséhez.20
Az
alapítványt 1898-ban hozta létre 100 forint tőkével, azzal a céllal,
hogy a száz forint kamatait minden év április 24-én az a IV.
osztályos diák kapja, aki számtanból a legjobb osztályzatot érte el.21
A kamatokat rendszeresen ki is osztották, de a pénz
értékcsökkenésével a kifizetett összegek mind kisebbek lettek, s
miután a későbbiekben tőkeemelés nem történt 1939-re az alapítvány
tőkeösszege teljesen elértéktelenedett.
Az
1900-as évek elejétől fogva komoly gyülekezeti munka vette kezdetét.
Egyre másra alakultak a jótékony célú és a hitmélyítő egyesületek.
Ezek sorát a református Nőegylet nyitotta meg 1901. szeptember
22-én. Az alakuló ülésen a 83 alapító tag özv. Soltész Emiinét
választotta az egylet elnökévé, aki nyomban 200 koronát adományozott
a napi kiadások fedezésére, megalapozva ezzel az egyleti vagyont.
Nem akart az elnöknő mellől elmaradni Daróczi Béláné alelnöknő sem,
aki egy hónap múltán ugyancsak 200 koronát helyezett el az egyleti
pénztárban, amelynek felelőse pénztárnoki rangban Somogyi Józsefné,
a lelkész felesége volt. A nem túl sokáig vezetett jegyzőkönyvért
Balázs Jánosné jegyző volt a felelős.22
A Nőegylet
célja kezdetben a református árvák és szegény gyermekek támogatása
volt. 1925-től ezek a feladatok kiegészültek az általános
gyermekügyek felügyeletével és a szegény sorsú református iskolások
tankönyvvel való ellátásával. A támogatások feltételéül egyedül azt
szabták, hogy a támogatott személy református vallású legyen.23
Az 1912-ben Betegsegélyező- és Temetkezési Alosztállyal24
bővülő egyesület egész fennállása során rendkívül hatékonyan
működött. Köszönhető ez a szervezettségnek és a tagság
áldozatkészségének egyaránt. Évente rendszerint megtartották a
farsangi bált, s még egy-két alkalommal szerveztek vallásos
teadélutánokat. Ezeken a nagy érdeklődésre számot tartó társasági
eseményeken mindig, gyakran a Leányegylettel közösen műsort adtak. A
belépőjegyekből vagy a műsormegváltás címén összegyűlt összegekből
finanszírozták a nagy karácsonyi segélyosztást. Ennek keretében
minden évben karácsonykor közel száz ember kapott egyszeri segélyt.
Ezen kívül tíz-tizenöt elhagyott, szegény vagy fogyatékos ember
kapott havi rendszerességgel támogatást.25 Az 1930-as
évektől kezdődően, a téli hónapokban gyermekkonyhát is
fenntartottak, ami közel 150 gyermek ellátását biztosította. Az
ételek hozzávalóit az egyleti tagok adták össze. A Nőegylet az
egyház szempontjából rendkívüli jelentőséggel bírt, mert a missziós
munka szervezésének és megvalósításának terhét, legalábbis annak
nagyobbik részét levette az egyház válláról, s ráadásul az együvé
tartozás tudatát is erősítette.
A
Nőegylettel karöltve működött az 1914-ben alapított Leányegylet, ami
a következő megvalósítandó célokat tűzte zászlójára: „vallásos
jellegű nőképzés, és a leánygyermekek hiányos erkölcsi nevelésének
lehetőség szerinti pótlása, nővédelem és előkészítés a diakóniaügyi
és a belmissziói munkára." 1925-ben ezt kiegészítették a leányok
körében teljesítendő ifjúsági munkával, a szegény leányok
segélyezésével, és a szegény leányok kiházasítási és elhelyezési
gondjainak megoldásával. Az egylet a Nőegylethez hasonló
szerkezetben működött, élén a nőegyleti elnökkel, aki felügyelte az
egyesület működését. A Leányegylet gyakorlati vezetését a titkár
látta el, akinek munkáját segítette a jegyző, a pénztárnok, a
könyvtáros és a választmány.26
Szintén
1914-ben alakult meg a Diakonissza Egylet, amelynek feladatai közé
tartozott a felnőtt szegények és betegek gondozása, segélyezése,
ápolása és a kórházi szolgálat. Az első világháború ideje alatt 18
szeretetvendégséget tartottak 1050 sebesült katona számára.27
A Szombati
Szabó István segédlelkész szorgalmazására, 1913. december 14-én
megalakult Parochiális Kör fontos szerepet töltött be „... a
belmissziói és lelkipásztori gondozó munka, valamint az egyháziasság
fokozásának s felekezeti érdekeink megvédése szempontjából."28
Jelentős létszámmal működött még a Kálvin Szövetség, amit 1914-ben
60 tag alapított, a kálvinista öntudat és összetartozás
fejlesztéséért.29 Említést érdemel még a kisebb-nagyobb
megszakításokkal működő Ifjúsági Egylet, ami hol „az egyház és a
haza dísze"30, hol meg az újjászervezéséről kellett
gondoskodni. Kevés visszhanggal ugyan, de részt vett az ifjúsági
munkában a Soli Deo Gloria Szövetség is.
Szólnunk
kell még az egyházi felügyelet alatt álló bibliakörökről is. Azért
fontos hangsúlyozni az egyházi felügyeletet, mert a laikusok által
szervezett bibliakörök mindenkor magukban rejtették a szektásodás
veszélyét. 1931 -ben az egyház három bibliakört ismert el: A
missziói teremben működőt, a Hármasúton, Tóth István házában és az
Akácfa utcában Lysik Istvánné házában lévőt. Ezekhez csatlakozott
hosszú huzavona után 1932-ben a Bethánia Egylet bibliaköre is.31
Az egyház
kulturális szervezőtevékenységet is folytatott. Gondolok itt a
rendkívül népszerű Protestáns Estélyekre, a Református Napokra és a
Jólszervezett" dalárdára.
A
Protestáns Felolvasó Estélyek az 1910-es években kezdtek gyökeret
verni a gyülekezeti életben. Rendszerint a téli hónapokban kerültek
megrendezésre, hiszen olyankor volt a legkönnyebb a potenciális
közönséget elszólítani az amúgy sem túl sok munka mellől. Az
estélyeken a felolvasások mellett „népnevelő, erkölcsnemesítő és
vallásos előadásokat" hallgathattak meg a résztvevők, 1913-tól
kezdve vetített képekkel illusztrálva.32
Az 1930-as
években megtartott Protestáns Napokat is hasonló céllal hívta életre
az egyház, azzal a különbséggel, hogy a háromnapos evangélizáció
előadói kivétel nélkül szakterületük legjelesebbjei voltak, s
rendszerint a püspök tartotta az esemény záró istentiszteletén az
ünnepi prédikációt. Ebből az apropóból járt több ízben Kisvárdán a
karizmatikus püspök Balthazár Dezső is.
A dalárda
múltja nyúlik vissza a legmesszebbre, az egyház berkein belül
szerveződött egyesületek közül, egészen 1854-ig. Az alkalomszerűen
működő énekkar, melynek vezetője vagy a kántortanító vagy egy
zenéhez komolyabban értő tanárember volt, csak nagyon ritkán
csillogtatta meg a tudását, s akkor is leginkább társasági vagy
közművelődési eseményeken. Így elsősorban az Ipartestület, a helyi
Kaszinó, a református Nőegylet és az Iskolánkívüli Népművelési
Bizottság műsoros estjein. A kórus tagjai olyannyira ritkán jártak
össze, hogy 1931 -ben azon vette észre magát a presbitérium, hogy
nincs énekkar. Rögvest lépéseket is tettek az új énekkar
megszervezésére, s ennek nyomán 1932-ben megalakult a Sztáray
vegyeskar, 30 férfi és 24 nőtaggal.33
|
Gyülekezetünk múltja |
 |
A gyülekezet története: 1576-1771
A gyülekezet belső élete:
1771-1948
A Református Iskola története:
1605-1948
A templom
Két rendszerváltás után
Gyülekezetünk jelene |
 |
Gyülekezetünk
Templomunk
Iskolánk
Középhutai Ifjúsági Házunk
Lelkipásztoraink |
 |
Csiszár Ákos - esperes -
lelkipásztor (1988-óta)
Százvai László - ifjúsági
lelkipásztor
(2002-óta)
Román János - beosztott
lelkipásztor
(2004-óta)
Románné Tóth Julianna -
beosztott lelkipásztor (2004-óta)
Blahnerné Váradi Adrienne -
káplán
(2005)
Alkalmaink: |
 |
Hétköznap:
minden reggel 750 istentisztelet
Vasárnap: de. 9 órakor istentisztelet
(Tátra utcai imaház)
de. 10 órakor istentisztelet
(Flórián téri templom)
de. 10 órakor gyermekisten-
tisztelet (óvodásoknak)
de. 10 órakor gyermekisten-
tisztelet
(iskolásoknak)
du. 2 órakor istentisztelet
(evangélikus
templom)
du. 3 órakor istentisztelet
(Flórián téri templom)
Kedd:
du. 5 órakor bibliaóra
(evangélikus
templom)
Csütörtök:
du. 5. órakor bibliaóra
(Tátra utcai
imaház)
du. 6 órakor bibliaóra
(Flórián téri
Gyülekezeti Terem)
Péntek:
du. 5 órakor bibliaiskola
(kéthetente)
Szombat:
du. 4 órakor ifjúsági bibliaóra
(kis-ifi)
du
1700 ifjúsági bibliaóra
(nagy-ifi)
|
|